Tahle nabíječka-OPTIMATE III- je docela na slušné úrovni a za ty peníze pro moto je to OK. Je vidět, že DEEP se o svojí baterku asi stará vzhledem k té uváděné životnosti i když takhle starou funkční baterku jsem za celý život neviděl.
Věřte , že investice do pořádné nabíječky-tzn alespoň Optimate, se vám vrátí v životnosti ACCU. Hlavně teď přes zimu spoustě motorkářů odejde baterie, protože pořád věří těm pověrám, že plně nabitá baterka musí zimu přečkat. Ale na tenhle omyl už dojelo lidí. Za prvé, pokud je baterka starší, nemá už 100% své kapacity a má vyšší vnitřní odpor (částečná sulfatace)=tzn větší samovybíjení. 2) U nové klasiky je samovybíjení cca 1% denně=tzn že se tato vybije na 0% své kapacity cca za 100 dní, ale ve skutečnosti daleko dříve asi za 60-70 dní a to je nová! ( záleží taktéž na teplotě okolního prostředí-čím vyšší tím větší samovybíjení, optimální teplota si troufnu tvrdit tak 5-8°C). U starší to je ještě za kratší dobu 30-50 dní. Takže pokud někdo odstaví motorku s vypnutými okruhy včetně alarmu třeba v listopadu a přijde k moto v únoru a diví se, že kde nic tu nic.....tak je to zákonité, že NIC!!!!!
Gelovky mají samovybíjení potlačeno o cca 50% = 0,5 % denně.
Sám používám nabíječku, která je svými parametry už někde jinde (3x dražší). Dokáže 90% všech druhů baterií co existují a má hafo programů a stav, průběh a výsledek zobrazuje na velkém displeji. Lze volit manuální nebo automatický program pro všechny mody tj: vybíjení, nabíjení, cyklování (až 99 cyklů vybít-nabít nebo nabít-vybít). Má 10 pamětí pro uložení různých typů akumulátorů (zadávají se ručně-tzn NiCd, NiMh, Pb, LiPol, LiIon, počet článků, kapacita, max nabíjecí proud, max vybíjecí proud), vypisuje aktuální nabíjecí/vybíjecí proud v setinách A, dobu od začátku cyklu, dodaný náboj=nabitou/vybitou kapacitu to vše v mAh, průběžné a maximální napětí v setinách voltu, baterii testuje každou minutu a v automatickém modu sama řídí podle vnitřního odporu baterie (dle druhu baterie) velikost nabíjecího proudu, který samozřejmě díky tomu v průběhu nabíjejí/vybíjení kolísá. Je to nejšetrnější a nejrychlejší způsob. Lze vyvolat v paměti všechny stavy v průběhu nabíjení/vybíjení. V ručním modu zadáváte nabíjecí /vybíjecí proud v mA až po 5,00A. Bohužel nemá výstup na pc, výstup na teplotní sondu a výstup pro balancer pro LiPol a LiION, což už dnes některé mají. Jedná se o modelářskou nabíječku, v normálních krámech takovéto nekoupíte. Existují i lacinější a umí toho taky hodně.
Takže touto nabíjím po otestování baterie pokud je potřeba a pro bezstarostnost při odstavení používám dobíječ=udržovač stavu baterie, který má dlouhou šnůru s koncovkou do zapalovače. Tu picnu do zásuvky a jdu od toho. Dobíjí to ztráty samovybíjením a seženete jí v auto nebo moto příslušenství a 3-400,-Kč.
PS: tou Otimate nabíjet baterii v autě těma 0,6 A -nic moc
nehledě na to, že při nabíjecím koeficientu 1,4 takovou 40 Ah baterii budete nabíjet skoro 90 hodin z vybitého stavu, pokud se nabije....
a udržovací dobíjení je zase moc vysoké!!! 200 mA -to je řacha=pro moto aku. Paměťový efekt je z převeliké části pověra, nejvíc baterii ublížíte, pokud ji přebíjíte a to čím větším proudem-tím hůře anebo pokud z ní ždímáte proudový tok, který je sice schopna dát , ale s tím, že jí to ublíží nebo-a to hlavně-jí necháte vybít-existuje termín něco jako podvybít-tzn na 0% - u jiných typů baterií dochází dokonce k přepólóvání!!!!!....takže cyklování s malými hodnotami je pro většinu baterií něco jako lázně, zvláště u vícečlánkových, u kterých se během používání rozjíždějí parametry mezi jednotlivými články a díky cyklování malým proudem lze toto částečně napravit-upozorňuji, že pouze ČÁSTEČNĚ...žádné poškození nelze vrátit zpět na 100% a poškození se sčítají a od určitého bodu to bere dokonce geometrickou řadu....
přihodím foto nabíječek.