Stránka 2 z 3
Re: Bterka kaput.
Napsal: ned 01. bře 2009 23:18:15
od šimi
traxxas píše:Šimi tu baterku ve Fabii z jakého stavu? Předpokládám, že nebyla stará a vyšťavená, protože to by ta OPTI asi nezvládla. U takových baterek je potřeba z nabíječky dostat nejen vyšší napětí ale taky vyšší proud...
Takže u auta typuji, protože se s ním téměř pořád jezdí, že šlo o takové to normální údržbové dobití, když baterka signalizovala pokles kapacity třeba tím, že těžko startovala obvzláště třeba při mrazu.
Ano,máš pravdu,baterka je stará 6 let jako auto.Za celou dobu jsem na ní nesáh.Až při velkých mrazech přestávala točit a měl jsem strach že nenastartuju.Ale v manuálu OPTI.píšou že autobaterii do 50 Ah zvládne bez problémů.A také tam píšou že nabíječka dobíjí jak vyšším napětím tak i vyšším proudem.
Tady jsem zkopíroval kousek manuálu:
1. Kontrola baterie a její oživení - Proběhne test baterie pro případ hlubokého vybití nebo sulfatace. Pokud je to nutné OptiMate 4 automaticky spustí speciální režim vysokonapěťového oživování s velice nízkým nemněným proudem, umožňujícím do 2 hodin stabilizovat hluboce vybité akumulátory s napětím kolem 2V na článek.
2. Hlavní stupeň nabíjení - Nabíjí se konstantním proudem 0,8A do okamžiku, kdy je akumulátor zcela nabit.
3. Stupeň ověřování - 30-ti minutové cykly nabíjení a ověřování garantují, že i maximálně využívané baterie se dostanou do stádia plného nabití. Pokud by to bylo nutné systém by se automaticky vrátil ke stupni hlavního nabíjení. Tyto stupně 2 a 3 se opakují tak dlouho jak bude zapotřebí k dosažení plného nabití baterie.
4. Test retence napětí - Během 30-ti minut pausy v nabíjení, probíhá monitorování napětí baterie a vyhodnocení zda je baterie schopna udržet adekvátní stupeň nabití.
5. Údržbový / udržovací stupeň - Bez ohledu na výsledek předchozího testu napětí je použito napětí 13,6V a proud do 200mA pro podporu alarmu ve vozidle a ostatní malé odběry. Test retence napětí (stupeň 4) se opakuje každých 30 minut a střídá se s stupněm 5 tak dlouho dokud je OptiMate 4 připojen k baterii.
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 17. bře 2009 16:51:20
od Household
Pokračovať môžme tu:
Všetky baterky sú OLOVO / KYSELINA
Bezúdržbová baterka = Gelová - systém uzavretej batérie
Baterka je olovená, naleje sa kyselina, ktorá je kvapalná ako voda. Po naliati dôde k reakcií a kvapalina sa zmení na GEL. Tým nedochádza pri náklone, skokoch, hrkotaní po teréne k vyliatiu kyseliny - Endurá to majú prakticky všetky.
Takisto pri záťaži baterky nedochádza k odparovaniu kyseliny, lebo táto je ako GEL a GEL sa neoparuje. PRETO BEZÚDRŽBOVÁ
Nabíja sa pulznou nabíjačkou, s malým prúdom, aby nedošlo k prehriatiu. Pri prudkom dobíjaní by sa zdula, nafúkla by ju a rozrhlo by ju.
ÚDRŽBOVÁ = Klasická
Baterka je olovená, naleje sa kyselina, ktorá však ostáva v tekutom stave. Pri záťaži sa kyselina odparuje, pri nabíjaní kyselina žblnká a odparuje sa. pri náklone motorky môže dôjsť k vyliatiu. Preto je občas treba doliať koncentrát kyseliny sírovej, preto je treba koncentráciu sledovať, PRETO JE POTREBNÁ ÚDRŽBA. Do motoriek sa už nedáva. Boli za čias Jawiek
Nabíja sa klasickou nabíjačku, kontroluje sa stav hladiny kyseliny, preto má odšroubovateľné hlavičky jednotlivých segmentov.
Do Freewinda ide YTX9-BS
Klasická motobatéria sa už asi ani nedá kúpiť.
VARTA kukni
Každý ma svoje názvy
Názorná ukážka:
Varta = Gelová
Moto = Bezúdržbová
Dôležité je označenie YTX9
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 17. bře 2009 18:08:10
od kanko00
Mam tuto bateriu
http://www.nauto.sk/e-shop/baterie+1021 ... h-ytx9-bs/ bola mimo moto doma na chodbe od zaciatku oktobra..
Vcera som kupil turbo speci mega lacnu "nabijacku" z nemenovaneho retazca. Bola na nabijacke od 20,00 vecer do 17,00 druheho dna a stale svietila nazeleno LED, akoze dobija.
Nejak sa mi to nezda. Ta "nabijacka" ma max 600 mA a 7,2 VA maximalne.
Co robila mojej baterke?
Nastartujem este vobec?
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 17. bře 2009 20:07:38
od traxxas
Household píše:Pokračovať môžme tu:
Všetky baterky sú OLOVO / KYSELINA
Bezúdržbová baterka = Gelová - systém uzavretej batérie
Baterka je olovená, naleje sa kyselina, ktorá je kvapalná ako voda. Po naliati dôde k reakcií a kvapalina sa zmení na GEL. Tým nedochádza pri náklone, skokoch, hrkotaní po teréne k vyliatiu kyseliny - Endurá to majú prakticky všetky.
Takisto pri záťaži baterky nedochádza k odparovaniu kyseliny, lebo táto je ako GEL a GEL sa neoparuje. PRETO BEZÚDRŽBOVÁ
Nabíja sa pulznou nabíjačkou, s malým prúdom, aby nedošlo k prehriatiu. Pri prudkom dobíjaní by sa zdula, nafúkla by ju a rozrhlo by ju.
ÚDRŽBOVÁ = Klasická
Baterka je olovená, naleje sa kyselina, ktorá však ostáva v tekutom stave. Pri záťaži sa kyselina odparuje, pri nabíjaní kyselina žblnká a odparuje sa. pri náklone motorky môže dôjsť k vyliatiu. Preto je občas treba doliať koncentrát kyseliny sírovej, preto je treba koncentráciu sledovať, PRETO JE POTREBNÁ ÚDRŽBA. Do motoriek sa už nedáva. Boli za čias Jawiek
Nabíja sa klasickou nabíjačku, kontroluje sa stav hladiny kyseliny, preto má odšroubovateľné hlavičky jednotlivých segmentov.
Do Freewinda ide YTX9-BS
Klasická motobatéria sa už asi ani nedá kúpiť.
VARTA kukni
Každý ma svoje názvy
Názorná ukážka:
Varta = Gelová
Moto = Bezúdržbová
Dôležité je označenie YTX9
Tak já myslel, že to všichni ví, ale je lepší to napsat!!!! JE TO TAK A NE JINAK!!!!!! Dobře, žes to napsal. A vždycky mě fascinovalo, že spousta lidí řeší-pokud tedy vůbec je to aspoň napadne řešit, "ale to přeci nemůžu touhle nabíječkou na bíjet. Nemá napsáno na gelovky"...
A když vysvětluji, že je to jedno, že mezi tím není vlastně rozdíl, že jen musejí nabíjet delší čas a malým proudem, tak si o mě myslí, že kecám. Ono je to jako u všeho-pokud znáš nebo máš aspoň povědomost o principu toho čeho, tak při používání selského rozumu by se mělo snad každému rozsvítit. A oni si taky výrobci rádi hrajou na to-jaká je to věda. Jo je to škola ještě z dob modelaření, kdy člověk znal skoro všechny accu na trhu (NiCd, NiMH, LiPol, LiIon, Pb) a co která umí a jak se k ní chovat ....Doma mám jako pozůstatek modelaření-typuju tak minimálně 100-150 ks modelářských accu (sakra jiné vlastnosti-předčí o hodně i průmyslové provedení, něco už jsem rozdal) většinou v accupacks, ale na většinu už jsem přes 2 roky nehráb, takže budou na vyhození-to poletí tisícovek do šrotu...
Proto mám taky tu nabíječku o které jsem psal.
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 17. bře 2009 20:18:31
od traxxas
kanko00 píše:Mam tuto bateriu
http://www.nauto.sk/e-shop/baterie+1021 ... h-ytx9-bs/ bola mimo moto doma na chodbe od zaciatku oktobra..
Vcera som kupil turbo speci mega lacnu "nabijacku" z nemenovaneho retazca. Bola na nabijacke od 20,00 vecer do 17,00 druheho dna a stale svietila nazeleno LED, akoze dobija.
Nejak sa mi to nezda. Ta "nabijacka" ma max 600 mA a 7,2 VA maximalne.
Co robila mojej baterke?
Nastartujem este vobec?
Tak naozaj, unikátne, to samovybijanie 0,2 % zatim neexistuje u Pb klasika, mozna by si ju strčil do chladničky, tak by si dosiahol 0,5-0,8%. Kolko °C mas na chodbe? A ako pises o tej nabijacke-pokud batka bola vyštavena, tak ti s nou nehne (batka ma vysoky vnuterny odpor). Na zaciatok je treba vyssi napetie a maly prud (cca 24V a treba 100-300mA-doba -tazko odhadnut, pak nahodit tak 14-15V a cca 800mA. Ta VA charakteristika u nabijacky (vetšinou vyrobcom nadnesena a na maximu co nabijacka umi) to nezvladne. Usudzujem, ze batke si niako neuskodil ale ani nepomohol....
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 17. bře 2009 20:42:54
od kanko00
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 17. bře 2009 20:50:09
od traxxas
Je to ta z Lidlu?
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 17. bře 2009 21:51:23
od hace
tak to je masakr 13 let baterku
je fakt že nám ve felici vydržela varta 7 let,ale ten poslední rok už nic moc a že se s tim autem najelo tak 10tis ročně a někdy možná míň
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 17. bře 2009 21:56:20
od traxxas
No jasně, ať makaji, stejně nemůžeš nic pokazit...
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 17. bře 2009 23:33:25
od Vitouš
Já nevím jakou v Lídlu prodávají nabiječku letos ale já ji koupil skoro před dvěma roky a v návodu píšou žese může používat na gelovky.Dává však velmi malej proud tak že silněji vybita baterka se nabijí dlouho.Jak jsem psal již dříve je to nabiječka spíše na udržování baterky v nabitém stavu.S vytlučenou baterkou by asi měla problém.Mě ale ty dva roky přes zimu vždy stačila na běžné dobijení.
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 17. bře 2009 23:43:19
od traxxas
Vitouš píše:Já nevím jakou v Lídlu prodávají nabiječku letos ale já ji koupil skoro před dvěma roky a v návodu píšou žese může používat na gelovky.Dává však velmi malej proud tak že silněji vybita baterka se nabijí dlouho.Jak jsem psal již dříve je to nabiječka spíše na udržování baterky v nabitém stavu.S vytlučenou baterkou by asi měla problém.Mě ale ty dva roky přes zimu vždy stačila na běžné dobijení.
a za 2 stovky-no neber to....
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 17. bře 2009 23:53:32
od Vitouš
Nevím traxasi jestli to nemám brát jako impertinenci.Já vím není to plnohodnotná nabiječka ale na běžné udržování zdravé baterky to stačí.Normální nabiječku vlastním ale nemusel jsem ji použít.A neber to za 2 stovky...
Re: Bterka kaput.
Napsal: stř 18. bře 2009 0:17:37
od traxxas
Ale já to fakt myslel, jak jsem to napsal-já to ani jinak neumím. Co dneska koupíš za 2k? A na to co píšeš-mám na to stejný názor-tak je to úplně v poho....
Neboj, žádná impertinence -to už bych napsal dřív, že je to sráč.....a právě za ty prachy..furt lepší než drátem do voka, ale nesmí se člověk na baterku vys..., jako udržovací -však víš o čem mluvím-vždyť to píšeš a máš to ozkoušený...
Re: Bterka kaput.
Napsal: stř 18. bře 2009 0:29:25
od Vitouš
Tvá odpověď mě uspokojila.Promiň asi jsem moc vztahovačnej.
Re: Bterka kaput.
Napsal: stř 18. bře 2009 0:44:24
od traxxas
To nic-já taky někdy ...a pak se stydím..jako třeba s Martinem a tím MLHOU...promiň Martine....holt jsem horká hlava...a stydím se dodnes...
No hlavně , že jsem to teď napsal....ufff
A taky to někdy třeba blbě napíšu a někdo to pochopí jinak, než jsem měl na mysli...
Re: Bterka kaput.
Napsal: pon 14. zář 2009 14:14:37
od Sinner
Vážení tak baterka vydržela až do pátku 11.09. 2009. Při jízdě na KRP (kondičně relaxační pobyt) na chaloupce u kamaráda nedaleko Bechyně, mi v Bernarticích na stopce zdechla mašina (měl sem tam blbej kvalt a chtěl se rozjet), už jsem se nerozjel. Jenom relátko dělalo TRRRRRRRRRTRRRRR. Ani roztlačit nešla.
Jel okolo naštěstí ochotný motorkář na Yamaha XT 600, na kabel se nám povedlo mašinu natočit. Jenže jsem si blbě zacvakl sedlo a musel zase mašinu vypnout abych jej odemkl a mohl nasadit znova a lépe.
Samozřejmě baterka zas ani prd.
Tak on opět sundal plasty zase jsem ji natočili.
Mašina vrněla my kecali. Najednou ze dvorku co jsme u něj stáli chtěl vyjet pán v autě, od strkali jsme mašiny kousek po chodníčku (mírný kopeček) já si bral u plotu ruksak a foťák a jak jsem se ohlédl přes rameno tak jen vidím jak se mašina pomalu ale zcela jistě kácí z chodníku na silnici. Tudíž urvané závažíčko odraný plast až na černou plochu a několik dalších lahůdkových škrábanců. (kdyby byli padáky na místě a ne na reklamační opravě mohlo to být podstatně lepší.
)
Opět startování přes kabel a jízda do místa určení. Tam potom sháňka po baterce. Nakonec jsem ji sehnal v Týně nad Vltavou V Mototechně u Beránka. Byli opravdu ochotní. Zavolal jsem tam zda mají tento typ, on mi to potvrdil a zeptal se zda 100% přijedu. Já jen tak po telefonu řek že jo že tam budu za dvacet minut a požádal jsem ho aby jí zprovoznil. A on mi jí opravdu než jsem přijel nastřelil. Co by s ní dělal kdybych nedorazil nevím.
Je to Varta, vybírat nebylo z čeho. Cena 1150Kč
Jenže co je horší, mám podezření že mi odešel regulátor dobíjení.
A to tak že motorka všechno co vyrobí taky sežere a na baterku nejde nic. Domnívám se proto, že na změnu otáček nereaguje světlo poklesem intenzity. Měřit se bude až o víkendu.
Re: Bterka kaput.
Napsal: pon 14. zář 2009 15:03:42
od Rimmerak
Mě taky světlo nereaguje na otáčky. Není to Jawa
Re: Bterka kaput.
Napsal: pon 14. zář 2009 16:04:37
od Vitouš
Rimmerak píše:Mě taky světlo nereaguje na otáčky. Není to Jawa
Nic proti Jawám ale to bylo trefný
Re: Bterka kaput.
Napsal: pon 14. zář 2009 18:03:09
od hroch
Re: Bterka kaput.
Napsal: pon 14. zář 2009 21:49:03
od Sinner
To sice není Jawa
ale na ty otáčky by se to mělo alespoň malinko projevit. Potvrdil mi to mechanik ze Suzuki.
Re: Bterka kaput.
Napsal: pon 14. zář 2009 22:44:52
od Vitouš
Sinner píše:To sice není Jawa
ale na ty otáčky by se to mělo alespoň malinko projevit. Potvrdil mi to mechanik ze Suzuki.
Člověče tosi musím na chalupě ověřit.Mě se zdá že se na mém světle vyžší otáčky taky neprojevujou.
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 15. zář 2009 9:12:32
od sandman.21
No já když večer v neděli po vyjížďce zajížděl už za tmy do garáže a měl rozsvíceno, tak přek chcípnutím trošku protočení k cca 3 tis ot. a nic, žádný jev alá JAWA....
Takže můj závěr je, že buď máme všichni špatné regulátory a brzo nám baterky půjdou do kytek, nebo je to jen vlastnost
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 15. zář 2009 23:34:58
od Sinner
No já ji prurubnul dnes v zavřené garáži, a taky nic. Ale když sem ji fakt osolil až do červenejch, pak se rozzářila malinko víc. Chytřejší budu v sobotu. Ale asi bude vše v pořádku, jelikož jsem celej den jezdil a bez potíží. Naprosto v pohodě.
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 26. led 2010 1:37:11
od komcas
kamarádi, mám ve freewindu nějakou gelovku (tuším že Varta) od minulého majitele co ji měnil a při prodeji mi řekl, že bude chtít vyměnit, protože ji nabíjel (nevěděl o tom) klasickou nabíječkou na autobaterie. I tak jsem s ní dal Barcelonu
ale nemohl jsem si dovolit svítit při stavění stanu dýl jak 5minut
Na podzim jsem už musel párkrát roztláčet a ani 30km svižná projížďka nepomohla tak, aby se druhý den v pohodě nastartovalo. Každým dnem to bylo horší. Takže před sněhem už se dala motorka jen roztlačit.
1, Je jasný, že ta baterka je kaput, ale dalo by se s ní ještě něco dělat?
2, Musím koupit tu udržovací nabíječku, napadá mě ta levná z Lídlu, jestli ji na jaře budou mít... co vy na to?
díky. Komčas
Re: Bterka kaput.
Napsal: úte 26. led 2010 2:16:12
od šimi
komcas píše:kamarádi, mám ve freewindu nějakou gelovku (tuším že Varta) od minulého majitele co ji měnil a při prodeji mi řekl, že bude chtít vyměnit, protože ji nabíjel (nevěděl o tom) klasickou nabíječkou na autobaterie. I tak jsem s ní dal Barcelonu
ale nemohl jsem si dovolit svítit při stavění stanu dýl jak 5minut
Na podzim jsem už musel párkrát roztláčet a ani 30km svižná projížďka nepomohla tak, aby se druhý den v pohodě nastartovalo. Každým dnem to bylo horší. Takže před sněhem už se dala motorka jen roztlačit.
1, Je jasný, že ta baterka je kaput, ale dalo by se s ní ještě něco dělat?
2, Musím koupit tu udržovací nabíječku, napadá mě ta levná z Lídlu, jestli ji na jaře budou mít... co vy na to?
díky. Komčas
Ahoj,na levné nabíječky bych se vykašlal.Na radu kluků jsem koupil Optimate 4,která nabije i baterie do auta-tedy jen do 50Ah(mám ve Fabii 44Ah).Maximální spokojenost,přes zimu v garáži ji mám připojenou k motorce a v pohodě.Odkaz:
http://www.optimate.cz/nabijecky/optimate_4.htm
p.s.:zajímalo by mě jak moc "dobře" se Freewind roztlačuje