Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak..
Napsal: ned 11. bře 2012 18:26:32
Motorový olej
Mění se 1x za 6000 km.. Při běžném nájezdu to tedy vyjde 1x ročně, ale pokud nájezd není, může olej přečkat v motoru klidně třeba roky dva.. Nezkazí se.. Co se kilometrů týče, 6000 km zvládly oleje v roce (v mém případě) 1997.. Dnes se u motocyklů tohoto typu uvádí běžně 10 000 km a motory se mažou pořád stejně, takže nevidím důvod, proč by s dnešními oleji nemohl být nájezd 10 000 km na náplň možný.. Za sebe říkám 10 000 km / 1 rok..
Když pomineme mazivářské mýty zbude tohle.. Olej MUSÍ mít na láhvi 3 základní specifikace:
1. API SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM (určuje kvalitu a výkonnost oleje, výrobce předepisuje SE, SF, SH nebo vyšší, tzn. písmeno za "S" je dále v abecedě)
2. JASO MA či MA2 (olej pro motocyklové motory se společnou náplní pro spojku, převodovku a mazání, zajišťuje že spojka nebude klouzat a bude pracovat jak má)
3. 10W-40 (označení viskozity, pokud není k dispozici lze dát 10W-50, což je pro vzducháč možná i lepší, kvůli provozu oleje i v teplotách přes provozních 90°C)
Na ostatních parametrech, jako je výrobce, apod. nijak extra nezáleží.. Olej může být syntetický, na syntetické bázi ("polosyntetický"), ale klidně i minerální.. Ani minerální oleje totiž dnes již netvoří žádné úsady jako dříve a to díky aditivaci detergenty.. Co se mísitelnosti týče, dnes si žádný výrobce nedovolí vyrobit olej, který by s nějakým jiným nebyl bezpečně smísitelný, ale pozor při mísení jiných viskozit! (5W-40 + 10W-40 tak nemusí být ve výsledku 10W-40, ale klidně 15W-40) Přechod z jednoho oleje na jiný motoru nevadí, ale nedoporučuje se přecházet na výrazně lepší (např. z nějakého levného minerálu na plnou syntetiku na esterové bázi) kvůli možnosti uvolnění starých úsad, které olej vytvořil..
Při výměně oleje nezapomenout vyměnit měděnou podložku pod výpustným šroubem (M14)! (vnitřní průměr = 14mm, před montáží by se měla tzv. vyžíhat -> ohřát do červena a prudce zchladit -> změkne)
Osobně doporučuji tyto oleje:
Texaco Motex 4T-X 10W-40 (API SL, JASO MA, semi-synth) - Nejlepší v poměru cena/výkon, nikoli nejlepší, abych neurazil MOTULáře..
MOGUL MOTO 4T 10W-50 (API SM, JASO MA2, semi-synth) - Ještě o maličko lepší, než Motex a pro mě díky nedaleké podnikové prodejně Parama navíc dostupnější.. Vyrábí se i 10W-40..
Olejový filtr
Mění se spolu s olejem 1x za 12 000 km a žádné extra rozhodování nevyžaduje, jen je potřeba vybrat vhodný typ, aby vůbec šel do motoru dát.. Můj názor na výměnu filtru? Měnit s každou výměnou oleje.. Stojí do 100,- Kč a olej bude vždy čistý..
Není to však jen filtr, co bude při výměně potřeba..
1. samotný filtr (to je asi jasné)
2. dva o-kroužky (pod filtr přijde 15.8x2.4 a pod víčko filtru přijde 73x2.4 | vnitřní průměr X tloušťka kroužku)
Ty o-kroužky ovšem přesně v tomhle rozměru nejsou běžně k dostání, takže je potřeba si říct o 15.5x2.5 (lze i 15x2.5, reps. 15x3) a 73x2.5.. S malým o-kroužkem nebude problém (přijde na cca 2,- Kč), ale 73x2.5 bývá hůře dostupný a dražší (cca 33,- Kč), takže láká k nákupu rozměru 73x3, jenže ten NEPASUJE!
Doporučitelné olejové filtry:
HifloFiltro HF137
Champion X308
(v mém případě ani jeden neobsahoval v balení příslušné o-kroužky)
Závěrem
Co říká manuál?
olej - 6 000 km/6 měsíců (měděná podložka pod výpustným šroubem se nemění, dát olej SE až SG)
filtr - 12 000 km ale vždy pouze s výměnou oleje (dát nové o-kroužky)
Co doporučuji?
olej - 10 000 km/1 rok (vyměnit měděnou podložku výpustného šroubu, dát olej s API SL či SM a JASO MA či MA2)
filtr - vždy s výměnou oleje (dát nové o-kroužky)
Vědomosti, které sem píši mám buď z vlastní zkušenosti, z referencí mechaniků, nebo jsou založeny na odborných článcích z http://www.oleje.cz..
Olej MOGUL jezdím už 3. rok a zatím naprostá spokojenost..
[EDIT 16.3. 2015] - poznámka o době užívání na konci článku..
[EDIT 4.3. 2013] - rozšířená řada výkonnostních tříd, další doporučený olej..
[EDIT 8.3. 2013] - více info o o-kroužcích..
Mění se 1x za 6000 km.. Při běžném nájezdu to tedy vyjde 1x ročně, ale pokud nájezd není, může olej přečkat v motoru klidně třeba roky dva.. Nezkazí se.. Co se kilometrů týče, 6000 km zvládly oleje v roce (v mém případě) 1997.. Dnes se u motocyklů tohoto typu uvádí běžně 10 000 km a motory se mažou pořád stejně, takže nevidím důvod, proč by s dnešními oleji nemohl být nájezd 10 000 km na náplň možný.. Za sebe říkám 10 000 km / 1 rok..
Když pomineme mazivářské mýty zbude tohle.. Olej MUSÍ mít na láhvi 3 základní specifikace:
1. API SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM (určuje kvalitu a výkonnost oleje, výrobce předepisuje SE, SF, SH nebo vyšší, tzn. písmeno za "S" je dále v abecedě)
2. JASO MA či MA2 (olej pro motocyklové motory se společnou náplní pro spojku, převodovku a mazání, zajišťuje že spojka nebude klouzat a bude pracovat jak má)
3. 10W-40 (označení viskozity, pokud není k dispozici lze dát 10W-50, což je pro vzducháč možná i lepší, kvůli provozu oleje i v teplotách přes provozních 90°C)
Na ostatních parametrech, jako je výrobce, apod. nijak extra nezáleží.. Olej může být syntetický, na syntetické bázi ("polosyntetický"), ale klidně i minerální.. Ani minerální oleje totiž dnes již netvoří žádné úsady jako dříve a to díky aditivaci detergenty.. Co se mísitelnosti týče, dnes si žádný výrobce nedovolí vyrobit olej, který by s nějakým jiným nebyl bezpečně smísitelný, ale pozor při mísení jiných viskozit! (5W-40 + 10W-40 tak nemusí být ve výsledku 10W-40, ale klidně 15W-40) Přechod z jednoho oleje na jiný motoru nevadí, ale nedoporučuje se přecházet na výrazně lepší (např. z nějakého levného minerálu na plnou syntetiku na esterové bázi) kvůli možnosti uvolnění starých úsad, které olej vytvořil..
Při výměně oleje nezapomenout vyměnit měděnou podložku pod výpustným šroubem (M14)! (vnitřní průměr = 14mm, před montáží by se měla tzv. vyžíhat -> ohřát do červena a prudce zchladit -> změkne)
Osobně doporučuji tyto oleje:
Texaco Motex 4T-X 10W-40 (API SL, JASO MA, semi-synth) - Nejlepší v poměru cena/výkon, nikoli nejlepší, abych neurazil MOTULáře..
MOGUL MOTO 4T 10W-50 (API SM, JASO MA2, semi-synth) - Ještě o maličko lepší, než Motex a pro mě díky nedaleké podnikové prodejně Parama navíc dostupnější.. Vyrábí se i 10W-40..
Olejový filtr
Mění se spolu s olejem 1x za 12 000 km a žádné extra rozhodování nevyžaduje, jen je potřeba vybrat vhodný typ, aby vůbec šel do motoru dát.. Můj názor na výměnu filtru? Měnit s každou výměnou oleje.. Stojí do 100,- Kč a olej bude vždy čistý..
Není to však jen filtr, co bude při výměně potřeba..
1. samotný filtr (to je asi jasné)
2. dva o-kroužky (pod filtr přijde 15.8x2.4 a pod víčko filtru přijde 73x2.4 | vnitřní průměr X tloušťka kroužku)
Ty o-kroužky ovšem přesně v tomhle rozměru nejsou běžně k dostání, takže je potřeba si říct o 15.5x2.5 (lze i 15x2.5, reps. 15x3) a 73x2.5.. S malým o-kroužkem nebude problém (přijde na cca 2,- Kč), ale 73x2.5 bývá hůře dostupný a dražší (cca 33,- Kč), takže láká k nákupu rozměru 73x3, jenže ten NEPASUJE!
Doporučitelné olejové filtry:
HifloFiltro HF137
Champion X308
(v mém případě ani jeden neobsahoval v balení příslušné o-kroužky)
Závěrem
Co říká manuál?
olej - 6 000 km/6 měsíců (měděná podložka pod výpustným šroubem se nemění, dát olej SE až SG)
filtr - 12 000 km ale vždy pouze s výměnou oleje (dát nové o-kroužky)
Co doporučuji?
olej - 10 000 km/1 rok (vyměnit měděnou podložku výpustného šroubu, dát olej s API SL či SM a JASO MA či MA2)
filtr - vždy s výměnou oleje (dát nové o-kroužky)
Vědomosti, které sem píši mám buď z vlastní zkušenosti, z referencí mechaniků, nebo jsou založeny na odborných článcích z http://www.oleje.cz..
Olej MOGUL jezdím už 3. rok a zatím naprostá spokojenost..
[EDIT 16.3. 2015] - poznámka o době užívání na konci článku..
[EDIT 4.3. 2013] - rozšířená řada výkonnostních tříd, další doporučený olej..
[EDIT 8.3. 2013] - více info o o-kroužcích..