Stránka 1 z 3

Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak..

Napsal: ned 11. bře 2012 18:26:32
od yuri13
Motorový olej

Mění se 1x za 6000 km.. Při běžném nájezdu to tedy vyjde 1x ročně, ale pokud nájezd není, může olej přečkat v motoru klidně třeba roky dva.. Nezkazí se.. Co se kilometrů týče, 6000 km zvládly oleje v roce (v mém případě) 1997.. Dnes se u motocyklů tohoto typu uvádí běžně 10 000 km a motory se mažou pořád stejně, takže nevidím důvod, proč by s dnešními oleji nemohl být nájezd 10 000 km na náplň možný.. Za sebe říkám 10 000 km / 1 rok..

Když pomineme mazivářské mýty zbude tohle.. Olej MUSÍ mít na láhvi 3 základní specifikace:

1. API SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM (určuje kvalitu a výkonnost oleje, výrobce předepisuje SE, SF, SH nebo vyšší, tzn. písmeno za "S" je dále v abecedě)
2. JASO MA či MA2 (olej pro motocyklové motory se společnou náplní pro spojku, převodovku a mazání, zajišťuje že spojka nebude klouzat a bude pracovat jak má)
3. 10W-40 (označení viskozity, pokud není k dispozici lze dát 10W-50, což je pro vzducháč možná i lepší, kvůli provozu oleje i v teplotách přes provozních 90°C)

Na ostatních parametrech, jako je výrobce, apod. nijak extra nezáleží.. Olej může být syntetický, na syntetické bázi ("polosyntetický"), ale klidně i minerální.. Ani minerální oleje totiž dnes již netvoří žádné úsady jako dříve a to díky aditivaci detergenty.. Co se mísitelnosti týče, dnes si žádný výrobce nedovolí vyrobit olej, který by s nějakým jiným nebyl bezpečně smísitelný, ale pozor při mísení jiných viskozit! (5W-40 + 10W-40 tak nemusí být ve výsledku 10W-40, ale klidně 15W-40) Přechod z jednoho oleje na jiný motoru nevadí, ale nedoporučuje se přecházet na výrazně lepší (např. z nějakého levného minerálu na plnou syntetiku na esterové bázi) kvůli možnosti uvolnění starých úsad, které olej vytvořil..

Při výměně oleje nezapomenout vyměnit měděnou podložku pod výpustným šroubem (M14)! (vnitřní průměr = 14mm, před montáží by se měla tzv. vyžíhat -> ohřát do červena a prudce zchladit -> změkne)

Osobně doporučuji tyto oleje:

Texaco Motex 4T-X 10W-40 (API SL, JASO MA, semi-synth) - Nejlepší v poměru cena/výkon, nikoli nejlepší, abych neurazil MOTULáře..
MOGUL MOTO 4T 10W-50 (API SM, JASO MA2, semi-synth) - Ještě o maličko lepší, než Motex a pro mě díky nedaleké podnikové prodejně Parama navíc dostupnější.. Vyrábí se i 10W-40..

Olejový filtr

Mění se spolu s olejem 1x za 12 000 km a žádné extra rozhodování nevyžaduje, jen je potřeba vybrat vhodný typ, aby vůbec šel do motoru dát.. Můj názor na výměnu filtru? Měnit s každou výměnou oleje.. Stojí do 100,- Kč a olej bude vždy čistý..

Není to však jen filtr, co bude při výměně potřeba..

1. samotný filtr (to je asi jasné)
2. dva o-kroužky (pod filtr přijde 15.8x2.4 a pod víčko filtru přijde 73x2.4 | vnitřní průměr X tloušťka kroužku)

Ty o-kroužky ovšem přesně v tomhle rozměru nejsou běžně k dostání, takže je potřeba si říct o 15.5x2.5 (lze i 15x2.5, reps. 15x3) a 73x2.5.. S malým o-kroužkem nebude problém (přijde na cca 2,- Kč), ale 73x2.5 bývá hůře dostupný a dražší (cca 33,- Kč), takže láká k nákupu rozměru 73x3, jenže ten NEPASUJE!

Doporučitelné olejové filtry:

HifloFiltro HF137
Champion X308

(v mém případě ani jeden neobsahoval v balení příslušné o-kroužky)

Závěrem

Co říká manuál?
olej - 6 000 km/6 měsíců (měděná podložka pod výpustným šroubem se nemění, dát olej SE až SG)
filtr - 12 000 km ale vždy pouze s výměnou oleje (dát nové o-kroužky)


Co doporučuji?
olej - 10 000 km/1 rok (vyměnit měděnou podložku výpustného šroubu, dát olej s API SL či SM a JASO MA či MA2)
filtr - vždy s výměnou oleje (dát nové o-kroužky)


Vědomosti, které sem píši mám buď z vlastní zkušenosti, z referencí mechaniků, nebo jsou založeny na odborných článcích z http://www.oleje.cz..

Olej MOGUL jezdím už 3. rok a zatím naprostá spokojenost.. :ugeek:

[EDIT 16.3. 2015] - poznámka o době užívání na konci článku..
[EDIT 4.3. 2013] - rozšířená řada výkonnostních tříd, další doporučený olej..
[EDIT 8.3. 2013] - více info o o-kroužcích..

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: ned 11. bře 2012 19:12:06
od hroch
menim kazdy rok bez ohledu na najezd,jak je 6000 menim.kdyz 6OOO nenajedu stejne jde v zime ven .tech par kacek me nezabije. olej midland http://www.oudamoto.inshop.cz/inshop/ol ... 0w-40.html filtr menim take pokazde. ;)

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: ned 11. bře 2012 20:13:30
od Dave842
Taky budu měnit každý rok. ;) Olej Motul 5100 Ester, filtr HF 137.

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: ned 11. bře 2012 20:37:46
od Maxton
Měnim radší dřív jak po 6000 km, většinou 2krát doroka,protože třeba minulou sezonu sem měl nájezd 14 000 km :twisted: zpravidla na jaře a pak před létem, kdy motor dostává nejvíc zabrat :evil: .... Měděnnou podložku neměním, pokud není nijak výrazně rozmačkaná nebo jinak poškozena, a co se týká O kroužku, vedšinou byli přiloženy u filtru, když nebyli, postačí staré, nikdy nebyli výrazně poškozené nebo vymačkané :-) Též motul 5100, a vedšínou filtr Hiflo :-)

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: ned 11. bře 2012 21:05:36
od yuri13
Tyjo.. Od kolika lidí já už slyšel, že dostali kroužky k filtru.. Mě je z toho snad loupnul prodavač, protože po nich nebylo ani vidu ani slechu.. :D

Co se podložky týče.. Já když ten šroub vyndal, nebyla tam žádná.. On má jemné stoupání a vyfrézovanou kruhovou dosedací plochu, tak to těsnilo vpohodě i bez ní.. Šroub byl jen lehce zaprášený.. Ale už byl venku, tak jsem ji tam dal, když už tam jednou má být.. 8-)

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: ned 11. bře 2012 21:44:36
od Maxton
Já tam kroužky vsehovšudy neměl jen jednou (na bývalé motorce, tady jsem jeste filtr ani olej nemenil) , a to byl filtr jinné značky, jinak vždy jsem u Hifla měl :-) :mrgreen:

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: pon 12. bře 2012 5:34:11
od Sinner
Maxton píše:minulou sezonu sem měl nájezd 14 000 km
Kde si to nalítal?

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: pon 12. bře 2012 19:29:15
od Maxton
Sinner píše:
Maxton píše:minulou sezonu sem měl nájezd 14 000 km
Kde si to nalítal?
Po Čechách + 2krát výlet do SR - 1000 km... jinak přítelkyně měla chatu na orlíku, tak jsme tam dost často jezdily.... 100 km tam a 100 km zpět, bohužel už spolu nejsme :oops: , takže tahle sezona bude slabší :cry: + 500 km za měsíc najezdim do školy :-) ;) :twisted:... to vše na motorce Suzuki DR 125 SM :!:

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: stř 14. bře 2012 22:08:56
od TommyMe
Mám měnit olej, když jsem loni měnil filtr a dal tam kvalitni CASTROL,ale najel jsem jen 500km a ted to 4mesice stoji ???

Díky za radu

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: stř 14. bře 2012 23:05:01
od Sinner
TommyMe píše:Mám měnit olej, když jsem loni měnil filtr a dal tam kvalitni CASTROL,ale najel jsem jen 500km a ted to 4mesice stoji ???

Díky za radu
Asi ti všichni řeknou že jo, ale já osobně bych se na to vyprd. ;)

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: stř 14. bře 2012 23:21:01
od TommyMe
Potvrzuji vyprd :)

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: stř 14. bře 2012 23:22:26
od Household
Tiež by som nemenil. :oops:
A už raz som ani nemenil podobne ako Ty teraz. Vymenil som na Jeseň, potom cca 1000km potom zima a výmena až v strede sezóny. ;)

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: stř 14. bře 2012 23:26:37
od Vitouš
TommyMe píše:Potvrzuji vyprd :)
Přesně to udělej :!: Škoda peněz.Pokud to nebudeš dělat každej rok tak věř že pro jednou to wětráčku neublíží.

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: čtv 15. bře 2012 11:49:06
od yuri13
TommyMe píše:Mám měnit olej, když jsem loni měnil filtr a dal tam kvalitni CASTROL,ale najel jsem jen 500km a ted to 4mesice stoji ???

Díky za radu
Jak již bylo řečeno.. Není potřeba měnit, nic se ti na něm nezkazí.. :ugeek:

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: úte 05. bře 2013 7:17:39
od yuri13
Proveden malý edit průvodního článku.. 8-)

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: čtv 07. bře 2013 7:22:08
od Lajda
Tak sháním filtr i s o-kroužky, ale u filtru HF 137 u dvou prodejců náhr. dílů v něm o-kroužky nejsou. Pak ještě mi objednal KN filtr, který je dražší a taky v něm nejsou o-kroužky. To je nějaké divné. Navíc ani prodejci je nemají, že bych je zakoupil samostatně. Zkusím ještě origo Suzuki, ale pak nevím, kde je koupím. Jsem zvyklý, že když kupuji do auta filtr, tak u něj jsou i nové o-kroužky nebo těsnění. Byť jde o položku 80,-Kč.

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: čtv 07. bře 2013 8:58:57
od yuri13
Nahoře v článku jsou napsané rozměry o-kroužků, které potřebuješ.. Já bych se je moc nesnažil koupit s filtrem, zatím jsem je vždy kupoval zvlášť.. ;)

Vidím, že jsi z Ostravy, tak si na Googlu zadej "o-kroužky Ostrava" a ono ti to určitě vyhodí nějaké speciálky zaměřené na ložisky, simerinky, o-kroužky a jiné.. Tam je koupíš.. Důležité je, aby je tam prodávali po kusech.. Tady na Kolínsku máme třeba firmu AXA a ta prodává vše jen po 5-ti kusech, což je na prd.. :?

Tak hodně zdaru! :ugeek:

P.S.: Namátkou třeba http://www.loziskaostrava.cz/.. Dopředu si ale ověř, jestli budou tyhle konkrétní typy mít.. 8-)

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: čtv 07. bře 2013 13:06:27
od Lajda
Díky za radu. Už jsem si je objednal v Suzuce, ale bude to balík. Za kousek gumy, šílený peníze. Velký 120,-Kč a malý 40,-Kč. Docela hustý. Pomalu, cena, co mě bude stát 1litr oleje.

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: čtv 07. bře 2013 14:44:18
od yuri13
No fuj! :shock: :shock: :shock: Ve speciálce tě přijdou oba dohromady tak na 16 až 20,- Kč.. :ugeek:

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: sob 09. bře 2013 20:34:07
od jahodak
Já je kupoval v prodejně co dělaj hydraulický hadice a je to halířová položka.Ty peníze bych jim nedal :evil: .

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: ned 10. bře 2013 9:01:38
od Lajda
Ještě zkusím prodejnu KOMA v Ostravě, ale jinak ten malý bych sehnal, ale rozměr toho velkého 73x2,5 není ani v té prodejně co našel yuri. Uvidím. Však to nemusím v suzuce brát. Oni to využijí nebo prodají jinde. Chápu, že rozměr tloušťky 2,4 je u nás ojedinělý. Ale 2,5 už by snad mohli mít.

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: ned 10. bře 2013 9:59:03
od yuri13
Lajda píše:Ještě zkusím prodejnu KOMA v Ostravě, ale jinak ten malý bych sehnal, ale rozměr toho velkého 73x2,5 není ani v té prodejně co našel yuri. Uvidím. Však to nemusím v suzuce brát. Oni to využijí nebo prodají jinde. Chápu, že rozměr tloušťky 2,4 je u nás ojedinělý. Ale 2,5 už by snad mohli mít.
Klidně vezmi 73x3..;)

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: ned 10. bře 2013 10:26:09
od Lajda
yuri13 píše:
Lajda píše:Ještě zkusím prodejnu KOMA v Ostravě, ale jinak ten malý bych sehnal, ale rozměr toho velkého 73x2,5 není ani v té prodejně co našel yuri. Uvidím. Však to nemusím v suzuce brát. Oni to využijí nebo prodají jinde. Chápu, že rozměr tloušťky 2,4 je u nás ojedinělý. Ale 2,5 už by snad mohli mít.
Klidně vezmi 73x3..;)

A není s tím problém v sazení do příruby?. Přeci je to jenom o více desetin širší. Ve windu budu měnit olej poprvé, jělikož tam byl loni nový olej. Vím, že na některých automobilech jsou s tím problémy. Desetiny zde dělají někdy hodně.

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: ned 10. bře 2013 19:52:10
od yuri13
Pravda! Sežeň ten 73x2.5.. Udělá to tam víc, než se zdá, dneska jsem to zkoušel.. ;)

Re: Motorový olej + výměna olejového filtru - Co, ale ne jak

Napsal: ned 10. bře 2013 21:03:32
od Lajda
yuri13 píše:Pravda! Sežeň ten 73x2.5.. Udělá to tam víc, než se zdá, dneska jsem to zkoušel.. ;)

Jsem si to tak trochu myslel. Ale díky za odpověď. Někdo to musel zkusit. Co kdyby náhodou.