Tak tohle by snad neměl být PR článek.....jde sice o hodnocení pneu pro větší stroje než je freew, ale drtivá většina z toho platí i pro rozměry na freewa
TEST PNEUMATIK PRO MASTODONTY - Autor: Klasika
Něco málo už jsem na pár pneumatikách různých značek i dezénů najela, tak snad můžu něco málo napsat pro ty, kteří třeba právě teď váhají, co obout.
Předesílám, že jde pouze o mé osobní zkušenosti a pocity, které mohou být velmi subjektivní a mohou se člověk od člověka diametrálně lišit.
Uváděné pneu byly/jsou použité na BMW R 1100GS o rozměru kol 110/80-19 a 150/70-R17.
Continental TKC 80
Asi nejrozšířenější „drapák“ pro naše mastodonty. Bezdušovka. vypadá velmi cestovatelsky a pokud si kupujete novou motorku a máte přání obout ji na hrubý vzorek, dají vám právě TKC. Osobně nechápu proč. Horší gumu do terénu neznám. Velké a hustě osázené špalky se v momentě zalepí trávou, bahnem, pískem, čímkoli. V té samé chvíli přestanou brát a začnou klouzat. I v místech kde ostatní na jiných drapácích projíždějí „s prstem v nose“.
TKC jsou ideální gumy na silnici. Nehučí, drží i ve vysokých rychlostech, můžete se na ně 100% spolehnout. Poměrně dobře se s nimi jezdí i na suchých šotolinkách, polních cestách, gruntovkách ze vsi do vsi. Ale tráva, písek, nedejbože mokrá tráva a bláto jakékoli konzistence znamenají pro TKC konečnou. Pokud jezdec aspoň trochu umí, dostane se i přes tyhle pasti, ale nadře se.
Životnost TKC je –z vlastní zkušenosti- cca 10tis Km. Poslední 3 tis km už ale nemůžeme mluvit o špuntech....
Cena u nás se pohybuje kolem 7tis Kč za sadu.
Metzeler Karoo
U nás poměrně málo známé špunty. Taktéž bezdušovka, špunty jsou očividně mnohem lépe seřazeny než u předcházející pneu a už od pohledu je jasné, že v terénu budou brát. A taky že berou. Suché polní a lesní cesty jedete jak po asfaltu. Na písku, sypké šotolině, jehličí, všude tam, kde potřebujete aby guma zabrala, tak zabere. Ani v blátě a na mokré trávě se neztratí, je na ni spolehnutí.
Bohužel má i své nevýhody . Ta první: vlní se. Vzhledem k cik-cak uspořádání špuntů máte pocit, že sedíte na užovce. Vlní se hrozně. Ze začátku, než špalky trošku sjedete a hlavně – než si zvyknete. Ta druhá: padá do zatáček. Kvůli poměrně velké mezeře mezi špunty na bocích gumy Vám padne do zatáčky tak, že by se jeden lek... I na to si po čase zvyknete. A zvyknete si i na třetí nevýhodu: na hukot. Že špunty hučí, to je fyzikálně vysvětlitelný jev. Ale jak hučí Karoo, to se jen tak neslyší. Do 98km/h skoro nic, ale jakmile se rafička tachometru usadí na 100Km/h, máte pocit, že za Vámi přistává letadlo
.
Ale i přes tyto nevýhody je Karoo velmi dobrá guma.
Životnost Karoo je + - 8tis Km, když je sjetá do mrtva, cca 5tis do sjetí špalků.
Cena u nás se pohybuje kolem 6000Kč za sadu.
Mitas E09 Dakar
Vůbec se nebudeme bavit o obyčejné E09, ta pro naše tlusté kluky není...
Byl by to nejlepší drapák ze všech, kdyby: se nedělal jako dušový a kdyby se dělal ve větším rozměru, ne pouze 140/80 -17. Proto ti, kdož chtějí jezdit velmi dobré špunty za velmi nízkou cenu a nemají přitom v garáži Afriku nebo Biga, jsou nuceni obout nižší rozměr, než je výrobcem předepsán. Světlou výšku motorky to sníží asi o 1cm, zadní kolo opticky zúží asi na polovinu
a vyžádá si výměnu ventilku.
Přes to všechno je Dakar jedna z nejlepších pneu se špunty, kterou jsem jezdila a tento názor se mnou sdílí mnoho jiných motorkářů. Na silnici vydrží nepředstavitelné náklony, nevlní se tak jak Karoo, hučí podstatně méně a v terénu je na tom stejně dobře, ne-li lépe.
Ovšem pozor, všechen tento chvalozpěv patří pouze zadní pneu. Předek stojí za... kulový. Po pár stech Km jsou špunty oskákané a po třech tisících km už je celá pneu zralá na výměnu.
Hodně motorkářů proto volí směs: dopředu TKC nebo Karoo a dozadu E09 Dakar.
Cena u nás se pohybuje kolem 2 500Kč za sadu + cca 300Kč za duše.
Životnost Dakaru je cca 7tis Km do mrtva, 5tis Km do sjetí špuntů.
(na fotografii je obyč. E09. Verze Dakar se odlišuje zlatým pruhem na levé straně pláště).
Metzeler Tourance
Jestli hodláte projezdit sezónu jen po silnici, nechcete myslet na přezouvání a dřete rádi kolenem asfalt v zatáčkách, je Tourance ideální volba. Pneu Vaši motorku v jakýchkoli náklonech a při jakékoli příležitosti drží jak přibitou k silnici. Dojedete na ní do Španělska a nepoznáte, že jste něco sjeli.
Oproti všem pneu se špunty se na ni můžete (za jízdy při zachování zdravého rozumu) spolehnout i na mokru. Na suchých šotolinkách se s ní taky svezete, samozřejmě v rámci jejích možností. Přece jen – její hlavní poslání je poskytnout Vám všechen komfort na silnici.
Není výjimkou najet na Tourance 20tis Km. Na přední pneu ještě i více.
Cena se u nás pohybuje kolem 6500Kč za sadu.
Avon Distanzia
Méně používaná, leč stejně dobrá pneu jako Tourance. Vydrží skoro stejně kilometrů při stejném způsobu jízdy, pěkně sedí na silnici, dovolí slušné náklony, za mokra nechystá nepříjemná překvapení.
I s ní samosebou můžete sjet z asfaltu na polní cestu, ale platí to samé co u Tourance. Projedete, ale chce to um nebo opatrnost.
Cena u nás se pohybuje okolo 6000Kč za sadu.
Michelin Anakee
Pneu na silnici velmi dobrá, krásně drží za sucha i za mokra. Jen nezkoušejte sjet mimo asfalt. O této pneu je známé, že na prachu klouže, a to tak že hodně. Nevím, nezkoušela jsem osobně, cituji jen mého kamaráda, který s touto gumou v terénu zkoušel jezdit, projel, ale málem umřel
.
Životnost této pneu je něco kolem 8tis Km.
Cena u nás se pohybuje okolo 6 500Kč za sadu.
Tourance Exp - nová „Metzelerka“ pro cestovní endura
Katalog motocyklů » Články » Příslušenství » Tourance Exp - nová „Metzelerka“ pro cestovní endura
Tourance Exp - nová „Metzelerka“ pro cestovní endura
14.06.2007 - Václav Soukup
Především pro jízdu po silnici s minimem výjezdů do nezpevněného terénu je určena nová pneumatika Metzeler Tourance Ex.
Především pro jízdu po silnici s minimem výjezdů do nezpevněného terénu je určena nová pneumatika Metzeler Tourance Ex.
Není lehké vyrobit pneumatiku, která by vyhovovala všem jízdním režimům, kterým jezdci vystavují svá cestovní endura. Musí vydržet nasazení stokoňových motorů s odpovídajícím zrychlením. Zároveň musí odolat zatížení nejen samotného, mnohdy více jak dvěstěkilového stroje, ale musí strpět i další zátěž jezdce společně se spolujezdcem a jejich mnohdy expediční výbavy. A to jsme ještě nezmínili choutky majitelů velkých endur, vydat se s takto naloženou motorkou mimo asfaltovou cestu, kde si podvozek musí poradit s ostrými kameny, blátem, trávou apod. Mnozí cestují také bez ohledu na počasí a samozřejmě očekávají, že se budou moci na své pneumatiky spolehnout i na mokré vozovce. Přitom stejně vysoké nároky jsou kladeny na vlastní kilometrovou výdrž pneumatik.
Technici Metzeleru jsou si těchto požadavků velmi dobře vědomi, vždyť značka již v roce 1980 dodávala pneumatiky s označením Enduro 1 jako sériové obutí pro BMW řady GS a vývoji off-road pneumatik se věnují více jak 30 let. Pro letošní rok připravil Metzeler novinku a nazval ji Tourance Exp. Je určena pro ty majitele strojů typu Honda Varadero či BMW 1200 GS, kteří vyjíždí do terénu jen výjimečně. Režim použití pro Tourance Exp je proto doporučen v poměru 90% asfalt a 10% terén.
Technologie „0 stupňů“ poprvé použita u přední pneumatiky typu enduro
Tourance Exp byla vyvinuta pro jezdce, kteří občas vyjedou na dálnici, jindy jezdí po okresních silnicích či po zakroucených horských silničkách. V tomto režimu jízdy je velmi důležitá stabilní přední pneumatika se zřetelnou zpětnou odezvou. Stavba přední pneumatiky Metzeler Tourance Exp je proto řešena patentovaným způsobem uložení ocelových plástů v úhlu 0 stupňů. Poprvé tak bylo toto řešení použito také u přední pneumatiky typu enduro. Řešení „0 stupňů“ přináší vylepšenou stabilitu v přímém směru, vyšší přilnavost v zatáčkách, více stability při brzdění, účinnější přenos brzdné síly na vozovku i lepší absorpci nárazů a to i při plném zatížení.
Krátký čas pro zahřátí, komfortnější provoz
Velká endura používají mnozí majitelé také pro cesty do zaměstnání. V každodenním shonu není mnoho času na kvalitní prohřátí pneumatik, které jsou vystaveny rozličným nástrahám hustého provozu velkoměst. Tourance Exp je proto složena z nejmodernějších polymerů, díky kterým není pneumatika příliš tuhá ve studeném stavu. U zahřáté pneumatiky pak polymery přináší více tuhosti, což má velký přínos pro stabilitu jízdy.
Vnější část pneumatiky je tvořena měkčí směsí na rozdíl od vnitřní tuhé části (technologie Cap & Base). Malé rázy tak tlumí vnější vrstva a teprve prudší rázy převezme vnitřní část pneumatiky. Takovéto řešení přináší opět vyšší stabilitu i komfort pro jezdce a spolujezdce.
Technické údaje
Pneumatiky Metzeler Tourance Exp jsou nabízeny v rozměru 110/80 R19 (hmotnost 5,15 kg, maximální zatížení 234 kg) a 150/70 R17 (hmotnost 6,64 kg, maximální zatížení 325 kg).