Ahoj kucí podruhé
Napsal: úte 14. dub 2009 20:49:45
Ahoj kucí podruhé. Tady ten článek jsem napsal na náš čoprácké web , příští týden by se tam měl objevit . Dávám to i sem proto , aby jste věděli , co já si myslím o Freewindu .
Jaké to je v jiném stylu , aneb Suzuki XF 650 Freewind
Povídání o enduru asi k nám na stránky nepatří . Když už jsem ale o tom psal jednou a nikdo jste mě za to nesprdl , tak proč to nezkusit podruhé . Potřebuju se zase nějak vykecat, nevím o čem , tak alespoň takhle . Třeba mě to zase projde a nikdo mě nenadáte . Možná by to mohlo někoho , ať už z jakéhokoliv důvodu zajímat .
Z , tady http://www.k1400.cz/clanky/zivot/2007/p ... elneho.php uvedených důvodů jsem strávil dvě sezony , kromě mého křižníku i s velmi sympatickou motorečkou , Yamahou TW 125 . Celkem 6000 km za dva roky na takovém prdifuku , kromě těch s VL 1500 , svědčí o tom , že jsem na ni sedal rád . Kašlal jsem na to , že mi byla malá , nebo naopak , já na ni velký . Byla fajn a měl jsem ji rád . Těch 120 kilo mrtvé váhy jsem pokládal do zatáček jak za mlada . Měla jen jednu vadu . Byla pomalá . 85 byl strop . Nepotřebuju lítat 150 , ale jedu li ráno po cestě do práce , 15 km mimo Brno v souvislé koloně tam a zpět , kdy jedou všichni 100 , čuměl jsem furt do špíglu a čekal , kdo mě zezadu sejme . Dost nepříjemný pocit který bohužel kazil radost z jízdy . A tak jsem se ze strachu o sebe začal zajímat o něco , co bude svou rychlostí stačit běžnému provozu . Můj původní záměr , vyměnit Téwéčko za nějakou 250 až 350ku odešel vniveč , když jsem na mobile a motoscoutu zjistil , že jsou dražší jak stejně stará šestikila . Mluvím samozřejmě o tom , co se nazývá enduro nebo cestovní enduro . I když výraz cestovní enduro považuju za termín idiotský , je bohužel vžitý . Kriteria pro výběr byla . Líbí , nelíbí , cena a z , v článku uvedených důvodů , váha . To vše odsunulo na druhou kolej dočasného favorita číslo 2 Aprilku Pegaso , 180 kilo (navíc přece jenom Taloš) a vyhrál vzduchem chlazený jednobuch Suzuki XF 650 Freewind . Sice o jeden válec míň , ale stejný obsah , stejných 48 koní a hlavně , o 20 kilo lehčí . Jako na zavolanou se objevil v Mnichově jeden fešák za polovinu toho , za co se to prodává u nás . Hurá ! Jenže bohužel , byl konec listopadu. A tak jsem dlouhé 4 měsíce chodil kolem něčeho , na co jsem se těšil až to vyzkouším , ale co mi bylo díky zapráskaným bílým kalamitkám a odporným číslům na digitálním teploměru 4 měsíce k ničemu . Hrozná doba , ale dočkal jsem se . První teplejší víkend a 550 kiláků . A díky tomu , že se Intruder ještě dolaďoval , naskakování kilometrů pokračovalo a dnes si troufnu tvrdit , že znám Freewinda stejně , jako svý boty . Takže , jaký je a jak se jezdí s motorkou , kterou díky stylu asi většina z nás , a přitom naprosto neprávem , zavrhuje ?
To první podle čeho asi všichni hodnotíme je vzhled . XFko je takové , jaké je . Většině se asi líbit bude , někomu možná ne . To je ale problém dotyčného a ne můj . Mě se prostě líbí , jinak bych to nekoupil . Díky dopředu protaženým a dozadu se zvedajícím plastům kolem nádrže nevypadá jako klasické cestovní enduro . Řekl bych , že je to tak trochu šmrnclý naháčem , a amíci to dokonce tady http://www.bikepics.com/suzuki/ řadí do kategorie Road Bike .
Aby se daly zhodnotit další vlastnosti , musíme si na motorku nejprve sednout . I když sedlo je podstatně výše než jsme zvyklí , nasedá se docela pohodlně , ale věřím , že menší postavy mohou mít problém a musí si stoupnout na špičky . Nejedná se ale o žádný extrém jako u klasických endur , kde si musím stoupnout na špičky i já . Já jsem však narazil na první věc ze dvou , která mi tak docela na XFku nesedí . A to problém přesně opačný i když jsem to samozřejmě zjistil až po pár kilácích . Díky mým 191 cm bych potřeboval ten prohnutý gajblík v sedle do kterého se dává prdel , posunout o pár cenťáků dozadu . Seřizovatelné sedačky , na rozdíl od aut , na motorce bohužel ještě nikdo nevymyslel.
První věc , na kterou se po usednutí asi každý podívá , jsou budíky . Ty Freewind nemá. Má totiž LEDkovou obrazovku , ještě širší formát než módní 16:9 , nahoře dobře čitelný čárkový otáčkoměr , vpravo stejný palivoměr a uprostřed velký digitální rychloměr . Velikostí čísel , frekvencí s jakou reaguje na změnu rychlosti a svou přesností ( porovnáno s GPS ) je vynikající .
Motor . Trochu malé překvapení . U čtyřdobého jednoválce by asi každý čekal nízkootáčkový režim s nejvyšším kruťákem někde pár otáček nad volnoběhem a nejvyšší výkon ještě o další kousek dál . Jenže už to , že volnoběh motá skoro 1500 , dává tušit , že tomu bude spíš naopak . Že to bude místo buch buch buch , spíš vrrrr. A toto tušení potvrzuje fakt , že červené pole otáčkoměru začíná až na osmi tisících . Motor se zkrátka rád točí , pod 3000 se mu to vůbec nelíbí a dovede za takový pokus i krutě trestat . Chceme li se po dobrzdění třeba otočit a neodřadíme až na jedničku , tak nám po puštění spojky ( většinou už v náklonu a při zatáčení ) motor to zadní kolo nemilosrdně zastaví . Jak to dopadne záleží pak už jen na tom , jak jsme šikovní . Já už jsem byl šikovný 3 x .
Spojka . Tuhost , síla na páčku , nedovedu si představit nic dokonalejšího .
Převodovka . Tady jsme , po tom sedadle , u druhé věci kterou bych Freewindu vytknul. Je dobře odstupňovaná , perfektně řadí , snadno se hledá neutrál , ale bohužel , chybí šestka . Její absence mi ovšem nebrání , ji stále řadit . Při stovce na pětku motor točí 5000 a to mi připadá opravdu hodně . Přitom výkonu dodává motor dostatek , tak by motorce ta šestka opravdu slušela . Smířil jsem se ale s tím , že počet výbuchů v jednoválci je při 5000 je stejný jako u V twinu při 2500 ( což je hodnota kterou při stovce používá moje Véelko ) , tak snad s tím museli Japonci při konstrukci nějak počítat , a udělat to tak , aby se to v tom motoru brzo neošoupalo . Mám s tím ale problém opačný . Když pak přesednu na Intrudera a rozjedu čtyřku třeba na 120 , vůbec mě pak nenapadne šlápnout na to tou levou nohou ještě jednou.
Pohodlí . Samozřejmě nemůžu srovnávat úzké sedlo Freewinda s luxusním fotelem Véelka . Ale vzhledem k určení motorky je myslím víc než dostačující . Šířka řídítek , jejich sklon , umístění stupaček , ovládání přepínačů , vše tak jak má být . Dal jsem s tím i 350 za den a přiznávám , že to byl pro moji prcku , zvyklou na Intruderácký křeslo , asi strop . Já , zvyklý na pořádný plexištít před xichtem , mám ale ten problém , že nad stovku už to začíná dost foukat . Do prsou , do helmy , všude . Když mi to ale začne vadit , řeším to tak , že se na chvíli rozjedu na 150 a pak se mi zdá , že v tom kile je úplný bezvětří .
Jízdní vlastnosti . Na dálnici je asi nejlepší supersport , ale zkuste se na něm proplétat ucpaným městem . Do zatáček je možná nejlepší nějaký naháč , ale zkuste ho prohnat po polňačce . Do města je asi nejlepší skútr , ale najeďte s ním na rovnou silnici . Asi v žádném režimu nebude Freewind nejlepší . Ale troufnu si říct , že vždy a na všem bude druhý . Snad jen , kromě té odporné dálnice . Tam se určitě nevleze ani do Top Ten . Jinak řečeno , je to motorka, která se po silnici úžasně vodí a je udělaná pro radost z jízdy . Na asfaltu , na kostkách , na polňačce , na rovným i na hrbatým . Vzhledem k mému věku neriskuji . Ale na projetí mezi auty jedoucími po hlavní , nebo zařazení se mezi ně , mi stačí poloviční mezera , než když jedu s Véelkem . Rozhodně se při tom ale necítím , že bych dělal něco , co bych neměl . A takový pocit bezpečí dává Freewind stále , furt a dokonce i pořád .
A závěr ? Kdybych byl placen od řádku jako nějací novináři , vyzdvihoval bych tady asi teď už napsané a i další Freewindovy kladné vlastnosti . Protože to ale píšu zadarmo , omezím se na ty špatné aby to bylo kratší . Motorce chybí šestka a mě pár cenťáků naopak přebývá . Takže asi největší chybou XF 650 je , že to není ani chopper a ani cruiser . Kromě posazu a té dálnice je totiž lepší ve všem . Freewinda jsem kupoval s tím , že kupuji něco jako rychlejší Téwéčko . Koupil jsem ale mnohem , mnohem víc . Takhle utracený peníze , mě mrzet opravdu nemusí .
Čus Petr Brno
Jaké to je v jiném stylu , aneb Suzuki XF 650 Freewind
Povídání o enduru asi k nám na stránky nepatří . Když už jsem ale o tom psal jednou a nikdo jste mě za to nesprdl , tak proč to nezkusit podruhé . Potřebuju se zase nějak vykecat, nevím o čem , tak alespoň takhle . Třeba mě to zase projde a nikdo mě nenadáte . Možná by to mohlo někoho , ať už z jakéhokoliv důvodu zajímat .
Z , tady http://www.k1400.cz/clanky/zivot/2007/p ... elneho.php uvedených důvodů jsem strávil dvě sezony , kromě mého křižníku i s velmi sympatickou motorečkou , Yamahou TW 125 . Celkem 6000 km za dva roky na takovém prdifuku , kromě těch s VL 1500 , svědčí o tom , že jsem na ni sedal rád . Kašlal jsem na to , že mi byla malá , nebo naopak , já na ni velký . Byla fajn a měl jsem ji rád . Těch 120 kilo mrtvé váhy jsem pokládal do zatáček jak za mlada . Měla jen jednu vadu . Byla pomalá . 85 byl strop . Nepotřebuju lítat 150 , ale jedu li ráno po cestě do práce , 15 km mimo Brno v souvislé koloně tam a zpět , kdy jedou všichni 100 , čuměl jsem furt do špíglu a čekal , kdo mě zezadu sejme . Dost nepříjemný pocit který bohužel kazil radost z jízdy . A tak jsem se ze strachu o sebe začal zajímat o něco , co bude svou rychlostí stačit běžnému provozu . Můj původní záměr , vyměnit Téwéčko za nějakou 250 až 350ku odešel vniveč , když jsem na mobile a motoscoutu zjistil , že jsou dražší jak stejně stará šestikila . Mluvím samozřejmě o tom , co se nazývá enduro nebo cestovní enduro . I když výraz cestovní enduro považuju za termín idiotský , je bohužel vžitý . Kriteria pro výběr byla . Líbí , nelíbí , cena a z , v článku uvedených důvodů , váha . To vše odsunulo na druhou kolej dočasného favorita číslo 2 Aprilku Pegaso , 180 kilo (navíc přece jenom Taloš) a vyhrál vzduchem chlazený jednobuch Suzuki XF 650 Freewind . Sice o jeden válec míň , ale stejný obsah , stejných 48 koní a hlavně , o 20 kilo lehčí . Jako na zavolanou se objevil v Mnichově jeden fešák za polovinu toho , za co se to prodává u nás . Hurá ! Jenže bohužel , byl konec listopadu. A tak jsem dlouhé 4 měsíce chodil kolem něčeho , na co jsem se těšil až to vyzkouším , ale co mi bylo díky zapráskaným bílým kalamitkám a odporným číslům na digitálním teploměru 4 měsíce k ničemu . Hrozná doba , ale dočkal jsem se . První teplejší víkend a 550 kiláků . A díky tomu , že se Intruder ještě dolaďoval , naskakování kilometrů pokračovalo a dnes si troufnu tvrdit , že znám Freewinda stejně , jako svý boty . Takže , jaký je a jak se jezdí s motorkou , kterou díky stylu asi většina z nás , a přitom naprosto neprávem , zavrhuje ?
To první podle čeho asi všichni hodnotíme je vzhled . XFko je takové , jaké je . Většině se asi líbit bude , někomu možná ne . To je ale problém dotyčného a ne můj . Mě se prostě líbí , jinak bych to nekoupil . Díky dopředu protaženým a dozadu se zvedajícím plastům kolem nádrže nevypadá jako klasické cestovní enduro . Řekl bych , že je to tak trochu šmrnclý naháčem , a amíci to dokonce tady http://www.bikepics.com/suzuki/ řadí do kategorie Road Bike .
Aby se daly zhodnotit další vlastnosti , musíme si na motorku nejprve sednout . I když sedlo je podstatně výše než jsme zvyklí , nasedá se docela pohodlně , ale věřím , že menší postavy mohou mít problém a musí si stoupnout na špičky . Nejedná se ale o žádný extrém jako u klasických endur , kde si musím stoupnout na špičky i já . Já jsem však narazil na první věc ze dvou , která mi tak docela na XFku nesedí . A to problém přesně opačný i když jsem to samozřejmě zjistil až po pár kilácích . Díky mým 191 cm bych potřeboval ten prohnutý gajblík v sedle do kterého se dává prdel , posunout o pár cenťáků dozadu . Seřizovatelné sedačky , na rozdíl od aut , na motorce bohužel ještě nikdo nevymyslel.
První věc , na kterou se po usednutí asi každý podívá , jsou budíky . Ty Freewind nemá. Má totiž LEDkovou obrazovku , ještě širší formát než módní 16:9 , nahoře dobře čitelný čárkový otáčkoměr , vpravo stejný palivoměr a uprostřed velký digitální rychloměr . Velikostí čísel , frekvencí s jakou reaguje na změnu rychlosti a svou přesností ( porovnáno s GPS ) je vynikající .
Motor . Trochu malé překvapení . U čtyřdobého jednoválce by asi každý čekal nízkootáčkový režim s nejvyšším kruťákem někde pár otáček nad volnoběhem a nejvyšší výkon ještě o další kousek dál . Jenže už to , že volnoběh motá skoro 1500 , dává tušit , že tomu bude spíš naopak . Že to bude místo buch buch buch , spíš vrrrr. A toto tušení potvrzuje fakt , že červené pole otáčkoměru začíná až na osmi tisících . Motor se zkrátka rád točí , pod 3000 se mu to vůbec nelíbí a dovede za takový pokus i krutě trestat . Chceme li se po dobrzdění třeba otočit a neodřadíme až na jedničku , tak nám po puštění spojky ( většinou už v náklonu a při zatáčení ) motor to zadní kolo nemilosrdně zastaví . Jak to dopadne záleží pak už jen na tom , jak jsme šikovní . Já už jsem byl šikovný 3 x .
Spojka . Tuhost , síla na páčku , nedovedu si představit nic dokonalejšího .
Převodovka . Tady jsme , po tom sedadle , u druhé věci kterou bych Freewindu vytknul. Je dobře odstupňovaná , perfektně řadí , snadno se hledá neutrál , ale bohužel , chybí šestka . Její absence mi ovšem nebrání , ji stále řadit . Při stovce na pětku motor točí 5000 a to mi připadá opravdu hodně . Přitom výkonu dodává motor dostatek , tak by motorce ta šestka opravdu slušela . Smířil jsem se ale s tím , že počet výbuchů v jednoválci je při 5000 je stejný jako u V twinu při 2500 ( což je hodnota kterou při stovce používá moje Véelko ) , tak snad s tím museli Japonci při konstrukci nějak počítat , a udělat to tak , aby se to v tom motoru brzo neošoupalo . Mám s tím ale problém opačný . Když pak přesednu na Intrudera a rozjedu čtyřku třeba na 120 , vůbec mě pak nenapadne šlápnout na to tou levou nohou ještě jednou.
Pohodlí . Samozřejmě nemůžu srovnávat úzké sedlo Freewinda s luxusním fotelem Véelka . Ale vzhledem k určení motorky je myslím víc než dostačující . Šířka řídítek , jejich sklon , umístění stupaček , ovládání přepínačů , vše tak jak má být . Dal jsem s tím i 350 za den a přiznávám , že to byl pro moji prcku , zvyklou na Intruderácký křeslo , asi strop . Já , zvyklý na pořádný plexištít před xichtem , mám ale ten problém , že nad stovku už to začíná dost foukat . Do prsou , do helmy , všude . Když mi to ale začne vadit , řeším to tak , že se na chvíli rozjedu na 150 a pak se mi zdá , že v tom kile je úplný bezvětří .
Jízdní vlastnosti . Na dálnici je asi nejlepší supersport , ale zkuste se na něm proplétat ucpaným městem . Do zatáček je možná nejlepší nějaký naháč , ale zkuste ho prohnat po polňačce . Do města je asi nejlepší skútr , ale najeďte s ním na rovnou silnici . Asi v žádném režimu nebude Freewind nejlepší . Ale troufnu si říct , že vždy a na všem bude druhý . Snad jen , kromě té odporné dálnice . Tam se určitě nevleze ani do Top Ten . Jinak řečeno , je to motorka, která se po silnici úžasně vodí a je udělaná pro radost z jízdy . Na asfaltu , na kostkách , na polňačce , na rovným i na hrbatým . Vzhledem k mému věku neriskuji . Ale na projetí mezi auty jedoucími po hlavní , nebo zařazení se mezi ně , mi stačí poloviční mezera , než když jedu s Véelkem . Rozhodně se při tom ale necítím , že bych dělal něco , co bych neměl . A takový pocit bezpečí dává Freewind stále , furt a dokonce i pořád .
A závěr ? Kdybych byl placen od řádku jako nějací novináři , vyzdvihoval bych tady asi teď už napsané a i další Freewindovy kladné vlastnosti . Protože to ale píšu zadarmo , omezím se na ty špatné aby to bylo kratší . Motorce chybí šestka a mě pár cenťáků naopak přebývá . Takže asi největší chybou XF 650 je , že to není ani chopper a ani cruiser . Kromě posazu a té dálnice je totiž lepší ve všem . Freewinda jsem kupoval s tím , že kupuji něco jako rychlejší Téwéčko . Koupil jsem ale mnohem , mnohem víc . Takhle utracený peníze , mě mrzet opravdu nemusí .
Čus Petr Brno