Rychlostní index VS technický průkaz VS pneu VS legislativa
Napsal: pon 30. lis 2015 14:20:28
Kolegové, kamarádi,
Ještě jednou si dovolím přihřát polívčičku nejen MITASkám, ale i dalším "twinsport" pneumatikám, jako jsou např. METZELER KAROO 3.. Jde o to, že většina z pneumatik s většími terénními ambicemi nedosáhne na vyšší rychlostní index než T (190km/h), což se neshoduje s údaji v TP, kde se obvykle startuje na indexu H (210km/h)..
Teď jsem je řešil pro svoje GSo a to má maximálku 195km/h s předepsaným indexem pneu H (210km/h), tedy stejně jako Freewind.. Na první pohled se zdá, že tedy MITASky s indexem T (190km/h) už tu nemají vůbec co dělat.. Mno a to právě není pravda..
Odkazuji se na aktuálně platný předpis č. 341/2014 Sb. , konkrétně část sedmá, § 31, odstavec e), odkazující na část F - Technické požadavky na výbavu vozidel koly, pneumatikami a protiskluzovými řetězy.. Ta nahrazuje dřívější § 21 vyhlášky č. 341/2002 Sb., která od 1.1. 2015 neplatí.. Ovšem význam měla defakto stejný..
Dle nového znění předpisu tedy:
1. Vozidlo musí být vybaveno tak, aby konstrukce, provedení, rozměry a huštění pneumatik odpovídalo podmínkám provozu, zejména největší povolené hmotnosti vozidla, povoleným zatížením připadajícím na nápravy a jeho nejvyšší konstrukční rychlosti. Rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla.
.. což je jasné, co je v TP, to je svaté.. Jenže je tu ještě druhý odstavec, který říká že ..
2. V případě vybavení vozidla zimními pneumatikami, dle odstavce 13 s nižší kategorií rychlosti, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, musí být uvnitř vozidla a na vždy viditelném místě z pohledu řidiče upevněn výstražný štítek, který udává nejnižší hodnotu maximální rychlostní kapacitu pneumatik pro jízdu na sněhu. Údaj na nálepce stanovuje nejvyšší přípustnou rychlost vozidla s namontovanými zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročena. Upozornění formou nálepky může být nahrazeno zařízením trvale nainstalovaným ve vozidle, například palubním počítačem.
Odkazovaný třináctý odstavec pro úplnost zde:
13. Vozidlo nesmí být, s výjimkou nouzového dojetí, současně vybaveno pneumatikami různých rozměrů a konstrukcí, pokud při schválení technické způsobilosti není stanoveno jinak. Na téže nápravě musí být používány pouze shodné pneumatiky. Konstrukcí pneumatiky se rozumí konstrukce diagonální, radiální, smíšená - BIAS BELTED. Shodnou pneumatikou se rozumí pneumatika stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a obchodní značky. Druhem dezénu pneumatiky se rozumí dezén letní a dezén zimní, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S, M.S, M/S nebo MS; za zimní dezén se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML, MPT nebo POR.
A to je právě ono! MITASky série E-07, 08, 09 a 10 mají označení M+S.. Stejně tak i METZELER KAROO 3, apod. .. Takže..
Chceme-li používat tyto pneu, není zde žádný legislativní problém.. Jen nesmíme překračovat maximální rychlost, na kterou je konstruována pneumatika.. A pokud bychom chtěli být důslední, pak si vyrobíme nějaký štítek nebo cedulku (vyhláška nepředepisuje, jak by měla vypadat, takže podle chuti a citu pro design každého soudruha), která varuje, že maximální rychlost je snížená na hodnotu rychlostního indexu pneumatik a lípneme jej k budíkům..
Toť nás chráníc před pochybnými praktikami a kličkováním pojišťoven, popř. silničních kontrol a otevírajíc nám možnost bezpečného a legálního užívání oblíbených uni pneumatik..
P.S.: Samozřejmě, stejně jako nám za jízdy mohla prasknout žárovka, tak i tato nálepka se mohla cestou tak nějak ztratit, že ano..
EDIT: Platnost předpisu je mezinárodní na základě Vídeňské úmluvy z roku 1969.. Státy, které zahrnuje lze najít zde: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... ention.pdf ..
Ještě jednou si dovolím přihřát polívčičku nejen MITASkám, ale i dalším "twinsport" pneumatikám, jako jsou např. METZELER KAROO 3.. Jde o to, že většina z pneumatik s většími terénními ambicemi nedosáhne na vyšší rychlostní index než T (190km/h), což se neshoduje s údaji v TP, kde se obvykle startuje na indexu H (210km/h)..
Teď jsem je řešil pro svoje GSo a to má maximálku 195km/h s předepsaným indexem pneu H (210km/h), tedy stejně jako Freewind.. Na první pohled se zdá, že tedy MITASky s indexem T (190km/h) už tu nemají vůbec co dělat.. Mno a to právě není pravda..
Odkazuji se na aktuálně platný předpis č. 341/2014 Sb. , konkrétně část sedmá, § 31, odstavec e), odkazující na část F - Technické požadavky na výbavu vozidel koly, pneumatikami a protiskluzovými řetězy.. Ta nahrazuje dřívější § 21 vyhlášky č. 341/2002 Sb., která od 1.1. 2015 neplatí.. Ovšem význam měla defakto stejný..
Dle nového znění předpisu tedy:
1. Vozidlo musí být vybaveno tak, aby konstrukce, provedení, rozměry a huštění pneumatik odpovídalo podmínkám provozu, zejména největší povolené hmotnosti vozidla, povoleným zatížením připadajícím na nápravy a jeho nejvyšší konstrukční rychlosti. Rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla.
.. což je jasné, co je v TP, to je svaté.. Jenže je tu ještě druhý odstavec, který říká že ..
2. V případě vybavení vozidla zimními pneumatikami, dle odstavce 13 s nižší kategorií rychlosti, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, musí být uvnitř vozidla a na vždy viditelném místě z pohledu řidiče upevněn výstražný štítek, který udává nejnižší hodnotu maximální rychlostní kapacitu pneumatik pro jízdu na sněhu. Údaj na nálepce stanovuje nejvyšší přípustnou rychlost vozidla s namontovanými zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročena. Upozornění formou nálepky může být nahrazeno zařízením trvale nainstalovaným ve vozidle, například palubním počítačem.
Odkazovaný třináctý odstavec pro úplnost zde:
13. Vozidlo nesmí být, s výjimkou nouzového dojetí, současně vybaveno pneumatikami různých rozměrů a konstrukcí, pokud při schválení technické způsobilosti není stanoveno jinak. Na téže nápravě musí být používány pouze shodné pneumatiky. Konstrukcí pneumatiky se rozumí konstrukce diagonální, radiální, smíšená - BIAS BELTED. Shodnou pneumatikou se rozumí pneumatika stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a obchodní značky. Druhem dezénu pneumatiky se rozumí dezén letní a dezén zimní, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S, M.S, M/S nebo MS; za zimní dezén se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML, MPT nebo POR.
A to je právě ono! MITASky série E-07, 08, 09 a 10 mají označení M+S.. Stejně tak i METZELER KAROO 3, apod. .. Takže..
Chceme-li používat tyto pneu, není zde žádný legislativní problém.. Jen nesmíme překračovat maximální rychlost, na kterou je konstruována pneumatika.. A pokud bychom chtěli být důslední, pak si vyrobíme nějaký štítek nebo cedulku (vyhláška nepředepisuje, jak by měla vypadat, takže podle chuti a citu pro design každého soudruha), která varuje, že maximální rychlost je snížená na hodnotu rychlostního indexu pneumatik a lípneme jej k budíkům..
Toť nás chráníc před pochybnými praktikami a kličkováním pojišťoven, popř. silničních kontrol a otevírajíc nám možnost bezpečného a legálního užívání oblíbených uni pneumatik..
P.S.: Samozřejmě, stejně jako nám za jízdy mohla prasknout žárovka, tak i tato nálepka se mohla cestou tak nějak ztratit, že ano..
EDIT: Platnost předpisu je mezinárodní na základě Vídeňské úmluvy z roku 1969.. Státy, které zahrnuje lze najít zde: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... ention.pdf ..