Ahoj kucí podruhé

Odpovědět
Petr Brno

Ahoj kucí podruhé

Příspěvek od Petr Brno »

Ahoj kucí podruhé. Tady ten článek jsem napsal na náš čoprácké web , příští týden by se tam měl objevit . Dávám to i sem proto , aby jste věděli , co já si myslím o Freewindu .

Jaké to je v jiném stylu , aneb Suzuki XF 650 Freewind

Povídání o enduru asi k nám na stránky nepatří . Když už jsem ale o tom psal jednou a nikdo jste mě za to nesprdl , tak proč to nezkusit podruhé . Potřebuju se zase nějak vykecat, nevím o čem , tak alespoň takhle . Třeba mě to zase projde a nikdo mě nenadáte . Možná by to mohlo někoho , ať už z jakéhokoliv důvodu zajímat .
Z , tady http://www.k1400.cz/clanky/zivot/2007/p ... elneho.php uvedených důvodů jsem strávil dvě sezony , kromě mého křižníku i s velmi sympatickou motorečkou , Yamahou TW 125 . Celkem 6000 km za dva roky na takovém prdifuku , kromě těch s VL 1500 , svědčí o tom , že jsem na ni sedal rád . Kašlal jsem na to , že mi byla malá , nebo naopak , já na ni velký . Byla fajn a měl jsem ji rád . Těch 120 kilo mrtvé váhy jsem pokládal do zatáček jak za mlada . Měla jen jednu vadu . Byla pomalá . 85 byl strop . Nepotřebuju lítat 150 , ale jedu li ráno po cestě do práce , 15 km mimo Brno v souvislé koloně tam a zpět , kdy jedou všichni 100 , čuměl jsem furt do špíglu a čekal , kdo mě zezadu sejme . Dost nepříjemný pocit který bohužel kazil radost z jízdy . A tak jsem se ze strachu o sebe začal zajímat o něco , co bude svou rychlostí stačit běžnému provozu . Můj původní záměr , vyměnit Téwéčko za nějakou 250 až 350ku odešel vniveč , když jsem na mobile a motoscoutu zjistil , že jsou dražší jak stejně stará šestikila . Mluvím samozřejmě o tom , co se nazývá enduro nebo cestovní enduro . I když výraz cestovní enduro považuju za termín idiotský , je bohužel vžitý . Kriteria pro výběr byla . Líbí , nelíbí , cena a z , v článku uvedených důvodů , váha . To vše odsunulo na druhou kolej dočasného favorita číslo 2 Aprilku Pegaso , 180 kilo (navíc přece jenom Taloš) a vyhrál vzduchem chlazený jednobuch Suzuki XF 650 Freewind . Sice o jeden válec míň , ale stejný obsah , stejných 48 koní a hlavně , o 20 kilo lehčí . Jako na zavolanou se objevil v Mnichově jeden fešák za polovinu toho , za co se to prodává u nás . Hurá ! Jenže bohužel , byl konec listopadu. A tak jsem dlouhé 4 měsíce chodil kolem něčeho , na co jsem se těšil až to vyzkouším , ale co mi bylo díky zapráskaným bílým kalamitkám a odporným číslům na digitálním teploměru 4 měsíce k ničemu . Hrozná doba , ale dočkal jsem se . První teplejší víkend a 550 kiláků . A díky tomu , že se Intruder ještě dolaďoval , naskakování kilometrů pokračovalo a dnes si troufnu tvrdit , že znám Freewinda stejně , jako svý boty . Takže , jaký je a jak se jezdí s motorkou , kterou díky stylu asi většina z nás , a přitom naprosto neprávem , zavrhuje ?
To první podle čeho asi všichni hodnotíme je vzhled . XFko je takové , jaké je . Většině se asi líbit bude , někomu možná ne . To je ale problém dotyčného a ne můj . Mě se prostě líbí , jinak bych to nekoupil . Díky dopředu protaženým a dozadu se zvedajícím plastům kolem nádrže nevypadá jako klasické cestovní enduro . Řekl bych , že je to tak trochu šmrnclý naháčem , a amíci to dokonce tady http://www.bikepics.com/suzuki/ řadí do kategorie Road Bike .
Aby se daly zhodnotit další vlastnosti , musíme si na motorku nejprve sednout . I když sedlo je podstatně výše než jsme zvyklí , nasedá se docela pohodlně , ale věřím , že menší postavy mohou mít problém a musí si stoupnout na špičky . Nejedná se ale o žádný extrém jako u klasických endur , kde si musím stoupnout na špičky i já . Já jsem však narazil na první věc ze dvou , která mi tak docela na XFku nesedí . A to problém přesně opačný i když jsem to samozřejmě zjistil až po pár kilácích . Díky mým 191 cm bych potřeboval ten prohnutý gajblík v sedle do kterého se dává prdel , posunout o pár cenťáků dozadu . Seřizovatelné sedačky , na rozdíl od aut , na motorce bohužel ještě nikdo nevymyslel.
První věc , na kterou se po usednutí asi každý podívá , jsou budíky . Ty Freewind nemá. Má totiž LEDkovou obrazovku , ještě širší formát než módní 16:9 , nahoře dobře čitelný čárkový otáčkoměr , vpravo stejný palivoměr a uprostřed velký digitální rychloměr . Velikostí čísel , frekvencí s jakou reaguje na změnu rychlosti a svou přesností ( porovnáno s GPS ) je vynikající .
Motor . Trochu malé překvapení . U čtyřdobého jednoválce by asi každý čekal nízkootáčkový režim s nejvyšším kruťákem někde pár otáček nad volnoběhem a nejvyšší výkon ještě o další kousek dál . Jenže už to , že volnoběh motá skoro 1500 , dává tušit , že tomu bude spíš naopak . Že to bude místo buch buch buch , spíš vrrrr. A toto tušení potvrzuje fakt , že červené pole otáčkoměru začíná až na osmi tisících . Motor se zkrátka rád točí , pod 3000 se mu to vůbec nelíbí a dovede za takový pokus i krutě trestat . Chceme li se po dobrzdění třeba otočit a neodřadíme až na jedničku , tak nám po puštění spojky ( většinou už v náklonu a při zatáčení ) motor to zadní kolo nemilosrdně zastaví . Jak to dopadne záleží pak už jen na tom , jak jsme šikovní . Já už jsem byl šikovný 3 x .
Spojka . Tuhost , síla na páčku , nedovedu si představit nic dokonalejšího .
Převodovka . Tady jsme , po tom sedadle , u druhé věci kterou bych Freewindu vytknul. Je dobře odstupňovaná , perfektně řadí , snadno se hledá neutrál , ale bohužel , chybí šestka . Její absence mi ovšem nebrání , ji stále řadit . Při stovce na pětku motor točí 5000 a to mi připadá opravdu hodně . Přitom výkonu dodává motor dostatek , tak by motorce ta šestka opravdu slušela . Smířil jsem se ale s tím , že počet výbuchů v jednoválci je při 5000 je stejný jako u V twinu při 2500 ( což je hodnota kterou při stovce používá moje Véelko ) , tak snad s tím museli Japonci při konstrukci nějak počítat , a udělat to tak , aby se to v tom motoru brzo neošoupalo . Mám s tím ale problém opačný . Když pak přesednu na Intrudera a rozjedu čtyřku třeba na 120 , vůbec mě pak nenapadne šlápnout na to tou levou nohou ještě jednou.
Pohodlí . Samozřejmě nemůžu srovnávat úzké sedlo Freewinda s luxusním fotelem Véelka . Ale vzhledem k určení motorky je myslím víc než dostačující . Šířka řídítek , jejich sklon , umístění stupaček , ovládání přepínačů , vše tak jak má být . Dal jsem s tím i 350 za den a přiznávám , že to byl pro moji prcku , zvyklou na Intruderácký křeslo , asi strop . Já , zvyklý na pořádný plexištít před xichtem , mám ale ten problém , že nad stovku už to začíná dost foukat . Do prsou , do helmy , všude . Když mi to ale začne vadit , řeším to tak , že se na chvíli rozjedu na 150 a pak se mi zdá , že v tom kile je úplný bezvětří .
Jízdní vlastnosti . Na dálnici je asi nejlepší supersport , ale zkuste se na něm proplétat ucpaným městem . Do zatáček je možná nejlepší nějaký naháč , ale zkuste ho prohnat po polňačce . Do města je asi nejlepší skútr , ale najeďte s ním na rovnou silnici . Asi v žádném režimu nebude Freewind nejlepší . Ale troufnu si říct , že vždy a na všem bude druhý . Snad jen , kromě té odporné dálnice . Tam se určitě nevleze ani do Top Ten . Jinak řečeno , je to motorka, která se po silnici úžasně vodí a je udělaná pro radost z jízdy . Na asfaltu , na kostkách , na polňačce , na rovným i na hrbatým . Vzhledem k mému věku neriskuji . Ale na projetí mezi auty jedoucími po hlavní , nebo zařazení se mezi ně , mi stačí poloviční mezera , než když jedu s Véelkem . Rozhodně se při tom ale necítím , že bych dělal něco , co bych neměl . A takový pocit bezpečí dává Freewind stále , furt a dokonce i pořád .
A závěr ? Kdybych byl placen od řádku jako nějací novináři , vyzdvihoval bych tady asi teď už napsané a i další Freewindovy kladné vlastnosti . Protože to ale píšu zadarmo , omezím se na ty špatné aby to bylo kratší . Motorce chybí šestka a mě pár cenťáků naopak přebývá . Takže asi největší chybou XF 650 je , že to není ani chopper a ani cruiser . Kromě posazu a té dálnice je totiž lepší ve všem . Freewinda jsem kupoval s tím , že kupuji něco jako rychlejší Téwéčko . Koupil jsem ale mnohem , mnohem víc . Takhle utracený peníze , mě mrzet opravdu nemusí .

Čus Petr Brno
Uživatelský avatar
hroch
Pátá kolona
Příspěvky: 1200
Registrován: čtv 02. říj 2008 14:57:52
Bydliště: pribram bohuzel
Kontaktovat uživatele:

Re: Ahoj kucí podruhé

Příspěvek od hroch »

;)
x x x jinak to neumim
Uživatelský avatar
kanko00
Pátá kolona
Příspěvky: 1367
Registrován: čtv 02. říj 2008 10:32:36
Bydliště: Slovensko

Re: Ahoj kucí podruhé

Příspěvek od kanko00 »

Dobre postrehy...
Uvazujem uz dlhsie, ze ten moj predam a kupim inu moto. Vzdy ako sa preveziem si poviem, ale nie staci to. Len ta 6 keby tam bola a trosku inak odstupnovana prevodovka....
Na XFko ma upozornil kamarat z Brna - tiez motorkar. Vy ich tam mate dako radi. :-)
... kolko ludi, tolko chuti... bleee bleee
Uživatelský avatar
Rimmerak
Dustojník hvězdné pěchoty
Příspěvky: 870
Registrován: pon 17. lis 2008 0:13:35
Kontaktovat uživatele:

Re: Ahoj kucí podruhé

Příspěvek od Rimmerak »

Parádní čtení :-)
// jen bych dodal, že s větrem mám problémy i já (180cm). Trošku se to zlepšilo po koupi turistického plexištítku, ale na dálnici opravdu radši nelézt. Dálnici používám jen pro rychlý návrat domů, když už zapadá slunce. Jinak je to vážně nepříjemný.
Popsal jsi freewa opravdu dokonale, i po relativně krátké době co ho sedláš i přesto, že jsi spíš chooperář. Je víc než pravda, že freewind je od každého trochu, v ničem sice nevyniká, ale ani nezklame. Já bych neměnil. Další meta bude možná Africa nebo BMW GS, jestli se v práci vykrmím, ale to bude pár let trvat.
R 1997, od 37000km, teď 78000 km.
Uživatelský avatar
Vitouš
Dustojník hvězdné pěchoty
Příspěvky: 888
Registrován: stř 01. říj 2008 12:39:16
Kontaktovat uživatele:

Re: Ahoj kucí podruhé

Příspěvek od Vitouš »

Petře krásně jsi popsal postřehy které máme i mi ostatní majitelé Freewindů ale neumíme je tak krásně převést do literární formy.Opravdu se to příjemně čte.Jen tak dál!
Uživatelský avatar
JirkaS
Administrátor
Příspěvky: 111
Registrován: čtv 18. zář 2008 15:50:20
Bydliště: Geršov
Kontaktovat uživatele:

Re: Ahoj kucí podruhé

Příspěvek od JirkaS »

Fakt pěkný článek... :o ;)
Není rum není šturm
Uživatelský avatar
vitas
Big motorkář
Příspěvky: 144
Registrován: sob 11. říj 2008 19:26:56

Re: Ahoj kucí podruhé

Příspěvek od vitas »

Jo taky se mi moc líbí, Petr by z fleku mohl psát do časopisu o motorkách. :P 8-)
Uživatelský avatar
DEEP
Dustojník hvězdné pěchoty
Příspěvky: 671
Registrován: sob 01. lis 2008 14:37:48
Bydliště: Hradek nad Nisou Okr. Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Ahoj kucí podruhé

Příspěvek od DEEP »

Super.Co dodat.
Jen mi tam trosku nesedi ty otacky vs rychlost a VL vs XF no ...
Ona totiz 15 kule si muze dovolit trosku jinak odstupnovanou prevodovku do rychlosti ponevac to zvladne z jednim prstem v nose.
Ty otacky jsou uplne jedno.ponevac na klikovem cepu litaji dve ojnice a kazda ma na sobe hrnicek v prepoctu 750ccm.O proti 644ccm je to veliky rozdil.Motor se toci totiz uplne stejne.Tim te nechci chytat za slovo.To vubec.Jen tak povidam co si myslim.
Tudiz se xf zastavi na 8000ot\min.A VL na necelich 5000ot\min.Tak si to porovnej.Otacky vs prevodovka a sila v motoru ktera utahne jen to co si muze dovolit..Ja si myslim ze to maji japonsti kluci dobre zpocitane.Ja letel parkrat na Free na doraz A muzu ti rict ze to udrzet na silnici.neni zadna sranda.vysoky mekky zdvihy stabilite davaji dost na frak.
Kdybi tam soupli tu 6ku no nevim co by se delo.Asi by jsme se na tom rozsekavali jako borci ve volne tride B Relly Audi S1 nebo Lancia Delta integrale.
Dat VL 8000ot\min a Free 4800ot\min tak by se dely asi strasny veci.VL by se rozlitla klika ponevac ty vysoky zdvihy by to nepobrali a Free by se rozlitla asi taky ponevac by to byly ukrutne vybrace a neco by tam brzo prdlo to mi ver. ;) :D .

Jinak teda klobouk dolu.Ten clanek je fakt super.
Deep Marek
Co je stary,to je dobry ...
Petr Brno

Re: Ahoj kucí podruhé

Příspěvek od Petr Brno »

Kucí , pokud Vám můj článek zpříjemnil šmejdění po netu , jsem rád . Mě to šmejdění zase zpříjemnily Vaše pochvaly . Dík Vám za to ,
Petr Brno
Odpovědět