Jen tak pro zajímavost, dnes jsem byl na technické prohlídce...
Zítra vyrážím na 10 dní na východ, samozřejmě jsem nechal prohlídku na poslední chvíli (den před odjezdem) a zjišťoval co vše musím z motorky sundat, aby mi to prošlo.
Doplňky na mém Freewindu:
- padáky
- nosiče kufrů
- rozšíření bočního stojanu
- nástavek na plexi
Přede mnou dělala technickou prohlídku nějaká skoro nová Honda a docela ho podusil.. Musel jsem mu pomoct sundat držák na PET a jeho padáky a nosiče byly namontovány již z výroby.
Technika jsem se ptal co vše musím (při čekání ve frontě) odstrojit a bylo mi řečeno, že vše co nebylo v továrním stavu, nebo nemá homologaci.. No, technikovi jsem řekl, že to je tak jak jsem to koupil a že případně sundám nástavek na plexi a rozšíření bočního stojanu.
Výsledek? Jediné co muselo jít dolu je to rozšíření stojanu, jinak vše, včetně padáků a nosičů kufrů prošlo bez problému.
Stk
- yuri13
- Dustojník hvězdné pěchoty
- Příspěvky: 495
- Registrován: pon 31. říj 2011 0:40:21
- Bydliště: Býchory
- Kontaktovat uživatele:
Re: Stk
Našim zákonodárcům slušně řečeno m*dá a STK hledí, jak na tom vydělat..
A jako s pneumatikami M+S přichází Yuriho "právnické" okénko..
Přídavná světla - nehomologovaná -> jsou-li na samostatném vypínači, berou se jako pracovní světla a nepřesahují-li vnější obrys vozidla a jsou-li instalovány v ose vozidla, mohou být.. Nesmí být ale samozřejmě používány při provozu na pozemních komunikacích, tzn. buď nás nikdo nesmí vidět a nebo je máme jen do lesa, apod. ..
Padací rámy - žádné padáky žádnou homologaci nemají a nikdy neměly -> nepřesahují-li vnější obrysy vozidla, nemají-li ostré hrany (jsou z ohýbaných trubek) a nejsou neoddělitelnou součástí rámu (tzn. nesmí být přivařené), mohou být instalovány.. To samé platí pro nosiče bočních kufrů.. Samozřejmě bez kufrů, ovšem i kufry mají svoje specifika a rozlišuje se, zda-li je k jejich demontáži potřeba nářadí.. Pokud ne, tak můžou být, pokud ano, tak ne, protože se pak berou jako součást nosičů a s nimi už se pak šíře vozidla (u moto nejčastěji šířka řidítek) přesáhne..
Věci jako rozšíření stojánku nebo kryt centrálu, ok, jsou asi diskutabilní, ale ty podle mě bude řešit málokdo.. V těch je ale co do demontáže asi nejmenší problém.. Když by na to přišlo..
Jo! A výfuky.. Motocykly do roku výroby 2001 nemusely (a často skutečně neměly) mít na výfukovém tlumiči žádné označní o homologaci.. Tzn. pokud je tam nehomologovaný laďák (ideálně tedy s vložkou, ať to není rachot jak z Roburu) zas není moc o čem mluvit, prostě se to dřív značit nemuselo a pokud na laďáku není obrovské logo "Akrapovič" nebo tak, tak není problém..
Pěkně to popsal na Cenduru Tomáš z Touratechu:
Na padací rámy, rámy na kufry apod. žádná "homologace" ani CE ani e/E být nemusí.
V ČR platí bez výhrady harmonizované nařízení evropské komise, ke kterému je konkrétně specifikovaný v prováděcí předpis k příslušné direktivě EC. Držáky zavazadel, padáky ale třeba ani opěrky zad nejsou neoddělitelná součást motocyklu. Pokud jsou vyrobené podle té direktivy (rozměry ve vztahu k rozměrům motocyklu, radiusy..) tak to projde s jednou vyjímkou - přední ochranné rámy všeho typu na všechny vozidla včetně jednostopých. Tam platí jiná direktiva zaměřená na ochranu chodců při čelním nárazu a prakticky žádný ochranný prvek v přední části jakéhokoliv vozidla neodpovídá té regulaci.
Alespoň tak nám to vysvětloval na školení nějaký člověk z GTU ze Stuttgartu. Je to platné od roku 2009. Z pohledu direktivy 2002/24/EC u motorek není podstatné, co je na motorce namontované pokud to nepřesahuje vnější rozměry vozidla (v tomhle případě dané šířkou řídítek). Takže rámy na kufry, padací rámy - pokud to není širší víc než řídítka a je to vyrobené v souladu s tím nařízením tak to schválí na COC bez výhrad. Dříve to platilo i o kufrech (pevně připevněné schránky na zavazadla nesměly přesahovat nejširší místo motocyklu bez nich a to i v případě topcase, kde topcase nesměl přesahovat vršek plexi a do rozměrů se nepočítaly boční nebo motorové ochranné rámy a zpětná zrcátka), od roku 2003 je změna a v principu to platí jen pro kufry, které jsou demontovatelné jen s použitím nářadí nebo jsou pevnou součástí motocyklů a neplatí to pro zavazadla, která se dají odejmout s použitím zámků apod. Montáž pomocí zámků, háků, závěsných mechanismů, čepů - není považovaná za za "pevné" z pohledu věty "všechny části vozidla a zejména všechny pevně připevněné komponenty rozšiřující do stran, nesmí přesáhnout rozměr daný dvěma paralelními linkami s podélnou osou vozidla..." plus obecné omezení 3.1.1. : 4m délka, 1m šířka pro mopedy, 2m pro ostatní vozidla, výška 2.5m.
Takže skutečně podle platných zákonů ve všech zemích EU můžeš provozovat motorky s kufry, které se dají demontovat bez použití nářadí i když přesahují ty dvě linky protnuté koncem řídítek. Rámy samotné nesmí ten obrysový obdélník překročit a musí mít určité stanovené radiusy a není na ně potřeba žádné EC značení ať jsou od výrobce motorky nebo kohokoliv jiného. Vzhledem k harmonizaci zákonů v rámci EU stačí, když je výrobek schválený v jednom členském státu a automaticky to platí pro všechny. I kdyby někdo chtěl CE značku třeba na sedla nebo na cokoliv kromě těch 21 vyjmenovaných kategorií výrobků z direktivy evropské komise, tak neexistuje prováděcí předpis, jak by mu jí někdo mohl vydat. V případě motorek se CE týká jen elektrických a elektronických komponent (světla a jednotlivé součásti světel včeně parabol, vypínače, jakékoliv řídící jednotky, atd.), cokoliv natlakovaného včetně pneumatik, komponentů vstřikování paliva... a především výrobků osobní ochrany a od letošního roku prakticky všeho, co má motocyklista na sobě (boty, rukavice, bunda, kalhoty, helma...). Nevím, jestli to nařízení už platí nebo teprve platit bude, na školení jsem byl vloni v létě a říkali, že to začne platit v roce 2016 ale nevím kdy. Do té doby se to týkalo jen ochranných prostředků (personal protective equipment) - chrániče např. Letos to bude na všechno co má člověk na sobě. A kromě toho je ještě certifikace [E.]/(e.) Vydávají se na to certifikáty pro konkrétního výrobce v konkrétní zemi (číslo za e značí tu zemi kde to bylo vydané). Všechno vydané do roku 2002 (myslím) je neplatné a e/E značka je povinná pro: motorová vozidla bez ohledu na to, jestli jde o auta, motorky... ale ne jejich doplňky s vyjímkou: čehokoliv elektrického (včetně světel a jejich součástí), zrcátek, pneumatik, kol, brzd, klaksonů, zabezpečovacích zařízení, veškerých skleněných výrobků pro automobilové použití a výfuků a jejich součástí. Tam je to požadované i když nejde o vozidlo jako takové ale jeho doplněk nebo příslušenství. O tomhle celkem nic detailního nevím, to je jiná agenda a nebyli jsme na to školení a vím jen tenhle rámec, co nám řekli v rámci školení CE. Je to víceméně záležitost pro výrobce vozidel jako takových a výrobce elektroniky. Takže třeba na tripmasterech, které vyrábí Touratech i pro silniční použití máme tu CE a e značku a v krabici kopii certifikátu, na verzích pro závodní účely není. U výfuků co děláme, je kopie certifikátu taky a taky tam jsou ty značky atd. Kdo se tím chce podrobně zabývat, tak se všechno dá najít na http://europa.eu/index_en.htm ale je to příšerný, protože jeden dokument odkazuje na další a ten na další atd.
Touratech si nechal ke každé skupině výrobků, které se prodávají pro silniční použití a spadají pod direktivu EC vystavit certifikát o shodě s tím nařízením - konkrétně 2002/24/EC a 87/24/chap3 a 93/93EEC. CoC potvrzuje že ty vyjmenované výrobky souhlasí s nařízením evropské komise a to konkrétně že se nejedná o nedemontovatelné (integrální) součásti rámu, že ty díly jsou vyrobené v souladu s nařízením co se týká vnějších rozměrů, poloměrů a vnější projekce. Žádné homologační značky nemají ani sériově dodávané rámy, držáky kufrů a další podobné doplňky výrobců motocyklů. Direktiva EC přesně vyjmenovává komponenty, které v případě motocyklů musí mít certifikační značky CE, e nebo E a žádné ochranné rámy, které se vejdou do projekce vnějších rozměrů motocyklu tam nespadají.
Jinak řečeno - pokud ten rám nepřesahuje obdélník vymezený na levé a pravé straně koncem řídítek a vpředu přední pneumatikou a vzadu nejspíš koncem blatníku nebo nosičem zavazadel, tak žádný předpis o jakékoliv certifikace ani není možný - nikdo ho nevystaví, protože na to není metodika. Pokud by šlo o rám, který třeba dozadu překračuje ten vnější obdélník, tak je to trošku jiná situace ale moc takových případů není. Vpředu už vůbec ne. Na rozdíl třeba od ochranných rámů na autech, kde takové řešení prakticky nejde udělat, protože rám vždy přesahuje projektované rozměry a ještě navíc čelní rámy jsou přímo v direktivě omezené a specifikované. Boční ani motorové v případě motocyklů ne. Nařízení EC jsou závazné pro všechny členské státy EU a tedy i pro ČR - i přes nelibost některých organizací, které by rády homologovaly co již homologované je, certifikovaly, atestovaly - ale přitom je to zbytečné. Výrobce může mít kolik chce různých atestů jakých chce zkušeben, laboratoří a ústavů ale povinné je to, co je stanovené v zákonech a v tomhle případě je to platný zákon EU. Ale v těch zákonech je mrak výrobků, které povinné certifikáty mít musí - výfuky, cokoliv elektrického a elektronického, cokoliv tlakového, pneumatiky, brzdy, blinkry, zrcátka, jakékoliv skleněné součásti atd. Ale opět - stačí mít kopii certifikátu výrobce nebo dovozce do EU (typicky u výfuků bývá přibalený) a přístupné značky a musí to být v pořádku.
Howgh..
Jo ale blbec je blbec a blbcem zůstane, takže možno narazit na arogantní, zahořklé, které prostě nebude chtít ani racionální argumenty slyšet, mno a jsme zas tam, kde jsme byli..
A jako s pneumatikami M+S přichází Yuriho "právnické" okénko..
Přídavná světla - nehomologovaná -> jsou-li na samostatném vypínači, berou se jako pracovní světla a nepřesahují-li vnější obrys vozidla a jsou-li instalovány v ose vozidla, mohou být.. Nesmí být ale samozřejmě používány při provozu na pozemních komunikacích, tzn. buď nás nikdo nesmí vidět a nebo je máme jen do lesa, apod. ..
Padací rámy - žádné padáky žádnou homologaci nemají a nikdy neměly -> nepřesahují-li vnější obrysy vozidla, nemají-li ostré hrany (jsou z ohýbaných trubek) a nejsou neoddělitelnou součástí rámu (tzn. nesmí být přivařené), mohou být instalovány.. To samé platí pro nosiče bočních kufrů.. Samozřejmě bez kufrů, ovšem i kufry mají svoje specifika a rozlišuje se, zda-li je k jejich demontáži potřeba nářadí.. Pokud ne, tak můžou být, pokud ano, tak ne, protože se pak berou jako součást nosičů a s nimi už se pak šíře vozidla (u moto nejčastěji šířka řidítek) přesáhne..
Věci jako rozšíření stojánku nebo kryt centrálu, ok, jsou asi diskutabilní, ale ty podle mě bude řešit málokdo.. V těch je ale co do demontáže asi nejmenší problém.. Když by na to přišlo..
Jo! A výfuky.. Motocykly do roku výroby 2001 nemusely (a často skutečně neměly) mít na výfukovém tlumiči žádné označní o homologaci.. Tzn. pokud je tam nehomologovaný laďák (ideálně tedy s vložkou, ať to není rachot jak z Roburu) zas není moc o čem mluvit, prostě se to dřív značit nemuselo a pokud na laďáku není obrovské logo "Akrapovič" nebo tak, tak není problém..
Pěkně to popsal na Cenduru Tomáš z Touratechu:
Na padací rámy, rámy na kufry apod. žádná "homologace" ani CE ani e/E být nemusí.
V ČR platí bez výhrady harmonizované nařízení evropské komise, ke kterému je konkrétně specifikovaný v prováděcí předpis k příslušné direktivě EC. Držáky zavazadel, padáky ale třeba ani opěrky zad nejsou neoddělitelná součást motocyklu. Pokud jsou vyrobené podle té direktivy (rozměry ve vztahu k rozměrům motocyklu, radiusy..) tak to projde s jednou vyjímkou - přední ochranné rámy všeho typu na všechny vozidla včetně jednostopých. Tam platí jiná direktiva zaměřená na ochranu chodců při čelním nárazu a prakticky žádný ochranný prvek v přední části jakéhokoliv vozidla neodpovídá té regulaci.
Alespoň tak nám to vysvětloval na školení nějaký člověk z GTU ze Stuttgartu. Je to platné od roku 2009. Z pohledu direktivy 2002/24/EC u motorek není podstatné, co je na motorce namontované pokud to nepřesahuje vnější rozměry vozidla (v tomhle případě dané šířkou řídítek). Takže rámy na kufry, padací rámy - pokud to není širší víc než řídítka a je to vyrobené v souladu s tím nařízením tak to schválí na COC bez výhrad. Dříve to platilo i o kufrech (pevně připevněné schránky na zavazadla nesměly přesahovat nejširší místo motocyklu bez nich a to i v případě topcase, kde topcase nesměl přesahovat vršek plexi a do rozměrů se nepočítaly boční nebo motorové ochranné rámy a zpětná zrcátka), od roku 2003 je změna a v principu to platí jen pro kufry, které jsou demontovatelné jen s použitím nářadí nebo jsou pevnou součástí motocyklů a neplatí to pro zavazadla, která se dají odejmout s použitím zámků apod. Montáž pomocí zámků, háků, závěsných mechanismů, čepů - není považovaná za za "pevné" z pohledu věty "všechny části vozidla a zejména všechny pevně připevněné komponenty rozšiřující do stran, nesmí přesáhnout rozměr daný dvěma paralelními linkami s podélnou osou vozidla..." plus obecné omezení 3.1.1. : 4m délka, 1m šířka pro mopedy, 2m pro ostatní vozidla, výška 2.5m.
Takže skutečně podle platných zákonů ve všech zemích EU můžeš provozovat motorky s kufry, které se dají demontovat bez použití nářadí i když přesahují ty dvě linky protnuté koncem řídítek. Rámy samotné nesmí ten obrysový obdélník překročit a musí mít určité stanovené radiusy a není na ně potřeba žádné EC značení ať jsou od výrobce motorky nebo kohokoliv jiného. Vzhledem k harmonizaci zákonů v rámci EU stačí, když je výrobek schválený v jednom členském státu a automaticky to platí pro všechny. I kdyby někdo chtěl CE značku třeba na sedla nebo na cokoliv kromě těch 21 vyjmenovaných kategorií výrobků z direktivy evropské komise, tak neexistuje prováděcí předpis, jak by mu jí někdo mohl vydat. V případě motorek se CE týká jen elektrických a elektronických komponent (světla a jednotlivé součásti světel včeně parabol, vypínače, jakékoliv řídící jednotky, atd.), cokoliv natlakovaného včetně pneumatik, komponentů vstřikování paliva... a především výrobků osobní ochrany a od letošního roku prakticky všeho, co má motocyklista na sobě (boty, rukavice, bunda, kalhoty, helma...). Nevím, jestli to nařízení už platí nebo teprve platit bude, na školení jsem byl vloni v létě a říkali, že to začne platit v roce 2016 ale nevím kdy. Do té doby se to týkalo jen ochranných prostředků (personal protective equipment) - chrániče např. Letos to bude na všechno co má člověk na sobě. A kromě toho je ještě certifikace [E.]/(e.) Vydávají se na to certifikáty pro konkrétního výrobce v konkrétní zemi (číslo za e značí tu zemi kde to bylo vydané). Všechno vydané do roku 2002 (myslím) je neplatné a e/E značka je povinná pro: motorová vozidla bez ohledu na to, jestli jde o auta, motorky... ale ne jejich doplňky s vyjímkou: čehokoliv elektrického (včetně světel a jejich součástí), zrcátek, pneumatik, kol, brzd, klaksonů, zabezpečovacích zařízení, veškerých skleněných výrobků pro automobilové použití a výfuků a jejich součástí. Tam je to požadované i když nejde o vozidlo jako takové ale jeho doplněk nebo příslušenství. O tomhle celkem nic detailního nevím, to je jiná agenda a nebyli jsme na to školení a vím jen tenhle rámec, co nám řekli v rámci školení CE. Je to víceméně záležitost pro výrobce vozidel jako takových a výrobce elektroniky. Takže třeba na tripmasterech, které vyrábí Touratech i pro silniční použití máme tu CE a e značku a v krabici kopii certifikátu, na verzích pro závodní účely není. U výfuků co děláme, je kopie certifikátu taky a taky tam jsou ty značky atd. Kdo se tím chce podrobně zabývat, tak se všechno dá najít na http://europa.eu/index_en.htm ale je to příšerný, protože jeden dokument odkazuje na další a ten na další atd.
Touratech si nechal ke každé skupině výrobků, které se prodávají pro silniční použití a spadají pod direktivu EC vystavit certifikát o shodě s tím nařízením - konkrétně 2002/24/EC a 87/24/chap3 a 93/93EEC. CoC potvrzuje že ty vyjmenované výrobky souhlasí s nařízením evropské komise a to konkrétně že se nejedná o nedemontovatelné (integrální) součásti rámu, že ty díly jsou vyrobené v souladu s nařízením co se týká vnějších rozměrů, poloměrů a vnější projekce. Žádné homologační značky nemají ani sériově dodávané rámy, držáky kufrů a další podobné doplňky výrobců motocyklů. Direktiva EC přesně vyjmenovává komponenty, které v případě motocyklů musí mít certifikační značky CE, e nebo E a žádné ochranné rámy, které se vejdou do projekce vnějších rozměrů motocyklu tam nespadají.
Jinak řečeno - pokud ten rám nepřesahuje obdélník vymezený na levé a pravé straně koncem řídítek a vpředu přední pneumatikou a vzadu nejspíš koncem blatníku nebo nosičem zavazadel, tak žádný předpis o jakékoliv certifikace ani není možný - nikdo ho nevystaví, protože na to není metodika. Pokud by šlo o rám, který třeba dozadu překračuje ten vnější obdélník, tak je to trošku jiná situace ale moc takových případů není. Vpředu už vůbec ne. Na rozdíl třeba od ochranných rámů na autech, kde takové řešení prakticky nejde udělat, protože rám vždy přesahuje projektované rozměry a ještě navíc čelní rámy jsou přímo v direktivě omezené a specifikované. Boční ani motorové v případě motocyklů ne. Nařízení EC jsou závazné pro všechny členské státy EU a tedy i pro ČR - i přes nelibost některých organizací, které by rády homologovaly co již homologované je, certifikovaly, atestovaly - ale přitom je to zbytečné. Výrobce může mít kolik chce různých atestů jakých chce zkušeben, laboratoří a ústavů ale povinné je to, co je stanovené v zákonech a v tomhle případě je to platný zákon EU. Ale v těch zákonech je mrak výrobků, které povinné certifikáty mít musí - výfuky, cokoliv elektrického a elektronického, cokoliv tlakového, pneumatiky, brzdy, blinkry, zrcátka, jakékoliv skleněné součásti atd. Ale opět - stačí mít kopii certifikátu výrobce nebo dovozce do EU (typicky u výfuků bývá přibalený) a přístupné značky a musí to být v pořádku.
Howgh..
Jo ale blbec je blbec a blbcem zůstane, takže možno narazit na arogantní, zahořklé, které prostě nebude chtít ani racionální argumenty slyšet, mno a jsme zas tam, kde jsme byli..
- Dave842
- Dustojník hvězdné pěchoty
- Příspěvky: 471
- Registrován: ned 01. led 2012 19:26:29
- Bydliště: Olomouc
Re: Stk
Taky pojedu v květnu..
Zatím co jsem si zjišťoval, tak nejspíš budu muset sundat přídavný světla na padákách, ale jinak nic. (tzn. padáky, zadní rámy na kufry, blástry, hrazda, kapsička na mobil)
Zatím co jsem si zjišťoval, tak nejspíš budu muset sundat přídavný světla na padákách, ale jinak nic. (tzn. padáky, zadní rámy na kufry, blástry, hrazda, kapsička na mobil)
D@VE
Re: Stk
Pokud mají přídavná světla vlastní vypínač, tak by se měli uznat jako tzv. pracovní světla a stk by neměla být problém
Já jsem měl s sebou nářadí a byl jsem připraven kdykoli padáky a nosiče sundat. Naštěstí nebylo potřeba. Btw: pouzdro na mobil na řidítkách jsem tam nechal také a problém nebyl. + zvýšené plexi. viz fotka v url.
http://swifter.cz/upload/img/041/42020e ... 02c6d7.jpg
Já jsem měl s sebou nářadí a byl jsem připraven kdykoli padáky a nosiče sundat. Naštěstí nebylo potřeba. Btw: pouzdro na mobil na řidítkách jsem tam nechal také a problém nebyl. + zvýšené plexi. viz fotka v url.
http://swifter.cz/upload/img/041/42020e ... 02c6d7.jpg